De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
Ja, GTL kan probleemloos in ieder voertuig met een dieselmotor worden gebruikt. Echter zoals bij elke overstap naar een andere brandstof dan conventionele diesel, dient men bij oudere voertuigen te letten op mogelijke brandstoflekkage door het krimpen van pakkingen.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
WAT KOST HET? De prijzen verschillen. We hebben bedragen voorbij zien komen variërend van 1,17 tot 1,49 euro per liter. Over het algemeen is gtl in Nederland ongeveer 0,15 euro duur- der dan gewone diesel.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
98 loodvrije benzine is de beste keuze voor een bootmotor.
Aan de pomp is SP98 duurder dan SP95.
De scheepsmotoren kunnen ook de schonere dieselolie gebruiken en zijn in sommige kustgebieden zoals de Noordzee daartoe verplicht. Daarbuiten wordt op stookolie gevaren omdat dit goedkoper is dan diesel. Brandstof is de grootste kostenpost van een schip.
Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
U vraagt wat de houdbaarheid is van diesel in de tank van uw camper. Dat is 'n beetje lastig te voorspellen omdat dit afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezig vocht waardoor er vervelende bacterië en schimmel groei kan ontstaan. Een verschil is ook de hoeveelheid diesel in de tank gedurende één jaar.
Toch is ook daar erg veel tolerantie. Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
In Nederland was Shell GTL Fuel tot voor kort alleen beschikbaar voor klanten met eigen tankfaciliteiten. Shell GTL Fuel is voortaan ook verkrijgbaar bij reguliere Shell Truck Diesel Stations.
Kan Shell GTL Fuel als normale diesel worden gebruikt? Ja zeker! GTL-brandstof is in het gebruik hetzelfde als conventionele diesel. Het tanken gebeurt met dezelfde pompen, de tanks blijven hetzelfde en het tanken duurt even lang als bij conventionele diesel.
De meeste schepen varen op diesel, maar er zijn schepen (vooral pleziervaartuigen) die benzine gebruiken. Om die reden hebben bunkerstations voor de pleziervaart, naast diesel, ook vaak benzine in voorraad. Voor de veiligheid van de afleverinstallaties is de aanwezigheid van benzine (lichte olie) sterk bepalend.
Plots van toerental wisselen vindt een diesel niet leuk. Hou een max van ongeveer 2500 rpm aan. Mag best even hoger, maar kruisen doe je rond de 2000 rpm.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Ons advies is om 100+ te tanken, omdat dit de beste verbranding voor je buitenboordmotor genereert. Het is wel belangrijk om de jerrycan met benzine niet in de zon te plaatsen. 100+ benzine wordt veel gebruik als brandstof voor oldtimer omdat deze geen ethanol bevat.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor.
Omdat de stookolie een rode kleur achterlaat in de tank van auto of vrachtwagen, is het gebruik ervan dus gemakkelijk op te sporen. Een bestuurder die met rode diesel rijdt, riskeert een boete van minstens 500 Euro, die kan oplopen tot 1.250 Euro voor grote hoeveelheden.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.