Ieder Suzuki model vanaf het modeljaar 1991 is geschikt voor E10 benzine.
In principe geldt dat alle benzine Suzuki's vanaf 1992 geschikt zijn voor E10 benzine.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Volgens Hyundai zijn alle benzine modellen vanaf 1995 geschikt om E10 brandstof te tanken.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Wanneer er sprake is van een hogere klopvastheid van benzine, zal de brandstof minder snel spontaan, ongecontroleerd ontbranden. De kans is groter dat dit gebeurt bij euro 95 dan bij euro 98. Wij zouden aanraden om altijd de brandstof te tanken die wordt aangeraden door de fabrikant.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Fabel! E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Ook is de Suzuki Swift benzine is dus ook een zeer zuinige wagen. En zuinig rijden, dat willen we ook allemaal. Dankzij deze auto hoeft u minder vaak te tanken, omdat de auto nu eenmaal minder benzine verbruikt.
Alle Suzuki's in het onderzoek krijgen een zeer hoge score: zo behaalt de Ignis een 8,6, de Swift een 8,3, de S-Cross een 8,8 en de Vitara zelfs een 8,9. Hiermee behoort de Vitara tot de betrouwbaarste auto's van het onderzoek van dit jaar.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
U beseft niet dat u de foute brandstof heeft getankt.
Uw motor reageert vreemd en stopt dan plots. Dat is geen goed teken. Zet uw waarschuwingslichten aan en probeer uw wagen aan de kant tot stilstand te brengen op een veilige plek. Probeer de motor in geen geval opnieuw te starten!
De E-aanduiding geeft het maximaal aanwezige percentage ethanol in de brandstof weer. E10 houdt dus in dat er tot tien procent ethanol in de brandstof zit die uit het betreffende vulpistool komt. Voorheen was dat tot maximaal vijf procent normaal en dat heet E5. En dat is het verschil tussen E5 en E10 benzine.
Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming. Een ander veel voorkomend verschil tussen deze twee is dat euro 98 minder snel verspild wordt bij ongecontroleerde verbranding. Hoewel dit in bepaalde gevallen waar kan zijn, is het nog steeds niet consequent waar.
Nee, er bestaat geen verschil.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Zo duidt het 98-deeltje op een grotere aanwezigheid van octaan, terwijl die concentratie iets lager is bij Euro 95-benzine. En aangezien meer octaan een efficiëntere verbranding betekent, geldt Euro 98 als de betere brandstof.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.