CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Bij veel snelladers zie je dat een variant hierop wordt gebruikt, namelijk de CCS of Combo stekker. Hij ziet er aan de bovenkant uit als een type 2 stekker, met aan de onderzijde twee aansluitingen voor het snelladen. Deze is geschikt voor hoger vermogen tot 350 kW en gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
CSS laden staat voor het laden via het Combined Charging System. CCS is de Europese standaard connector voor het met gelijkstroom (DC) opladen van elektrische voertuigen. Gelijkstroom wordt bij snelladers gebruikt. Uw woning en thuislader beschikt over wisselstroom (AC).
Welke stekker is geschikt voor openbaar laden? De laadkabel met een type 2 stekker (Mennekes stekker) is geschikt om openbaar mee te laden in Nederland. Uw laadkabel is voorzien van een uiteinde met een type 2 stekker voor de laadpaal en een type 1 of type 2 stekker voor de elektrische auto.
De Type 3-stekker – ook wel de CCS-stekker – is sinds 2017 de Europese standaard voor snelladen met gelijkstroom (DC). Het is in feite een Type 2-stekker met twee extra contactpunten. CCS staat voor 'Combined Charging System'.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto's. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Het korte antwoord is 'nee', we moeten hier rekening houden met de verschillen tussen gewone laadpalen en snelladers.
Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 63 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Je hebt dus een kabel nodig met usb C aan het ene uiteinde en aan de andere kant Lightning, voor iPhones, of usb C, voor iPad/Android. Daarnaast kunnen niet alle kabels een hoog vermogen aan. Ga voor een oplader met een meegeleverde kabel als je zeker wilt zijn dat je de juiste kabel hebt.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.