's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
Het snelle toestel kan bij een kruissnelheid van 975 kilometer per uur op een vlieghoogte van ruim vijftien kilometer ruim zesduizend kilometer overbruggen. Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes publiceerde onlangs een lijst van de snelste passagiersvliegtuigen ter wereld: op nummer één staat de Cessna Citation X.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De Chinese luchtmacht en marine hebben de beschikking over ongeveer 2.800 vliegtuigen, waarvan zo'n 2.250 gevechtsvliegtuigen. Daarmee heeft China de grootste luchtmacht in de regio en de op twee na grootste ter wereld. China is “snel aan het inlopen op westerse luchtmachten”, aldus het Pentagon.
Snelste 'ding' ter wereld blaast Tesla aan de kant: de Lucid Air komt begin 2021 | Foto | AD.nl.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk.
Iets wat wel te begrijpen is, gezien de F-16 straaljager is voorzien van de controle van op afstand aangestuurde wapensystemen. De F-16 straaljager komt met een prijskaartje van 8.5 miljoen dollar. Grote kans dat het bij dromen blijft, maar hé. Een beetje fantaseren kan altijd.
In het geval van lucht is de relatieve snelheid van een object met een grondsnelheid van 300 m/s maar met 10 m/s tegenwind gelijk aan 310 m/s; met 10 m/s meewind is de relatieve snelheid gelijk aan 290 m/s.
Alle Navo-landen bij elkaar beschikken over zo'n 3,5 miljoen militairen. Het Zweedse leger is laatste jaren gegroeid, na een herinvoering van de dienstplicht.
1. Het leger van de Verenigde Staten. Op een onbetwiste eerste plaats staat het leger van de Verenigde Staten. Dat merk je onmiddellijk aan het jaarlijkse militaire budget: 587 miljard dollar!
De huidige omvang van de Oekraïense strijdkrachten, die bestaan uit 250.000 (215.000 militairen), is na de Russische strijdkrachten de grootste in de regio.
Het Russische leger is uitgegroeid tot een van de sterkste ter wereld. De Russen beschikken over zo'n 900.000 actieve militaire manschappen en hebben veel geavanceerde wapens, waaronder zeer omstreden cluster- en vacuümbommen die zouden zijn ingezet in Oekraïense steden.
Langs Oekraïense kant sneuvelden maar 160 tanks, waardoor het land netto nu 78 stuks meer heeft dan voor de oorlog. De westerse militaire steun is dan nog niet eens meegeteld, maar later meer hierover. Daarnaast verloor Rusland nog bijna 1.300 pantservoertuigen en honderden artilleriestukken en raketsystemen.
Wanneer de Russen de invasie voortzetten zal deze naar schatting zorgen voor een kostenpost van $20 miljard per dag.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.