Ouders hebben een stimulerende en positieve houding ten opzichte van het onderwijs. Ouders tonen dagelijks belangstelling voor het schoolwerk van hun kind. Ouders geven stimulans bij het maken van huiswerk. Ouders proberen naar vermogen ondersteuning te bieden bij activiteiten (sport, evenementen, acties, e.d.).
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Ook leidt betere samenwerking tussen ouders en school of vve-locatie tot een verbetering in het gedrag van kinderen. Het verbetert bijvoorbeeld de vaardigheden voor zelfregulatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het aanpassingsvermogen. Kinderen blijken ook minder agressief gedrag te vertonen.
Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? Het is belangrijk dat ouders hun kind ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling. Een sterke ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, de motivatie en de leerprestaties van kinderen op school.
Organiseer laagdrempelige ouderactiviteiten zoals: een Kaap-groep : ouders oefenen een oudercontact of organiseren een project op school. een themagroep waar je met ouders praat over onderwerpen zoals opvoeding, meertaligheid, digitale leermiddelen. een openklasmoment voor ouders en kinderen samen.
Ouders hebben een stimulerende en positieve houding ten opzichte van het onderwijs. Ouders tonen dagelijks belangstelling voor het schoolwerk van hun kind. Ouders geven stimulans bij het maken van huiswerk. Ouders proberen naar vermogen ondersteuning te bieden bij activiteiten (sport, evenementen, acties, e.d.).
Kinderen hebben leerkrachten en ouders nodig die op één lijn zitten. Een goede samenwerking tussen school en ouders draagt namelijk bij aan hun welbevinden en plezier op school. Ook zorgt het voor meer werkplezier van leerkrachten. Daarom is het belangrijk om te blijven investeren in een goede relatie met ouders.
Op basis van eerder onderzoek heeft de Harvard Graduate School of Education een vragenlijst ontwikkeld waarmee scholen de ouderbetrokkenheid kunnen meten. Hoe meer ouders betrokken zijn bij school, hoe beter leerlingen presteren en hoe meer ze zich op school thuis voelen, bleek al uit eerder Harvard-onderzoek.
Schoolteams kunnen ouderbetrokkenheid bij het onderwijs in het algemeen, en in het bijzonder voor moeilijk bereikbare ouders, vergroten door: nadrukkelijk rekening te houden met de achtergronden, wensen en (wederzijdse) verwachtingen van de ouders.
Oudergesprekken blijken effectief wanneer er ruimte is voor uitwisseling, er vertrouwen is en een focus op onderwijsondersteunend gedrag. Gespreksprotocollen, reflectie en intervisie kunnen ondersteuning bieden. En deze kunnen de benodigde partnerschapsvaardigheden van leraren helpen ontwikkelen.
Elke leerkracht heeft een eigen, authentieke manier van lesgeven. Een leerkracht met veel eigenheid heeft de mogelijkheid om een sfeer te creëren die aangenaam is voor hem en voor zijn leerlingen. Door zijn eigen vorm van humor en energie weet hij de leerlingen te betrekken bij de les en ze bovendien te motiveren.
We definiëren een goede leraar als een leraar die een aanwijsbare bijdrage levert aan het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Dat betekent dat kenmerken van een goede leraar op de een of andere manier invloed moeten hebben op de kennis, vaar- digheden en / of houding en motivatie van leerlingen.
Tips om een goede instructie te geven:
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.
Verplaats je in je ouders
Dat is even wennen voor je ouders. De kans is groot dat ook zij moeite hebben met deze nieuwe situatie en zich vaak geen raad weten. Dat ze jou niet begrijpen (of beter gezegd: líjken te begrijpen) is waarschijnlijk geen onwil. En dus is de kans groter dat je er samen uitkomt!
Communicatie met ouders omvat alle contacten met ouders met betrekking tot het onderwijs en de zorg voor hun kind. Deze contacten zijn erg belangrijk, want een goede afstemming tussen ouders en school komt het welbevinden en de zorg voor het kind ten goede.
De driehoeksrelatie leerling – ouder – leraar
In de driehoeksrelatie staan de ouder en de leraar onderin, en het kind bovenaan. De leerling rust als het ware op de schouders van de ouder en de leerkracht. Er zijn zoveel driehoeken als leerlingen. Het is de kunst om deze driehoeksrelatie te laten glanzen.
Veel basisscholen hebben naast een MR ook een ouderraad. In de ouderraad zitten vertegenwoordigers van de ouders. De ouderraad kan de MR adviseren over onderwerpen die vooral voor de ouders belangrijk zijn. Ook kan de ouderraad de MR vragen een advies door te geven aan het schoolbestuur.
Waarom zou u in de MR gaan? Als MR-lid kunt u een positieve bijdrage leveren aan de gang van zaken op de school van uw kind. U bent nauw betrokken bij de school, u kunt meepraten en –beslissen over het beleid, krijgt meer contact met andere ouders, het team en het bestuur en u doet een schat aan ervaring op.
Basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen zijn daarbij van primair belang, maar ook zelfstandig leren, kritisch denken en keuzes maken, jezelf kennen en beheersen, samenwerken en creatieve ontwikkeling zijn belangrijk om te leren.
Ga naar plekken en gelegenheden waar ouders al komen en probeer ze daar te benaderen. Denk aan school en het schoolplein, maar ook aan hun werkplek, het buurthuis, het consultatiebureau, het winkelcentrum of de moskee. Op veel basisscholen zijn ouderkamers of informele koffieochtenden.
Als ze voldoende Nederlands spreken, kan het ook via een telefoongesprek. Wees duidelijk wie je verwacht (beide ouders, het kind, een tolk), waar en wanneer het gesprek plaatsvindt en wie mogelijk nog op de afspraak is: een tolk, interculturele medewerker … Geef de praktische informatie ook op papier in klare taal.
Naast een goede communicatie met anderstalige leden, zijn de ouders zeker even belangrijk om deze mee in het verhaal te nemen. Het is dan ook belangrijk om ook naar hun duidelijk te communiceren, zowel schriftelijk als mondeling. Neem zelf het initiatief om naar de ouders toe te gaan met een open houding.