Met een vloeibare olie spuit je op de contactpunten van de zadelrails met het zadel. Vooral bij goedkopere zadels kan daar wat vervelend geluid ontstaan. Monteren doe je opnieuw met de juiste montagepasta en het correcte aandraaimoment. Hopelijk is je fiets nu bevrijd van dat vervelende gekraak of gepiep.
Zadel kraakt
Je zadel kan een kraak veroorzaken doordat de zadelrails niet goed klemmen op de zadelpen. Dit kan zijn omdat ze simpelweg te los zitten, of omdat de rails net wat te dun zijn voor de klemming op de zadelpen. In het laatste geval is dit makkelijk te fixen door een beetje tape om de rails te doen.
Om een nieuw fietszadel te monteren, volstaat het om het zadel op de rails te plaatsen en de twee schroeven onderaan opnieuw vast te schroeven met behulp van een inbussleutel.
De test was erg spannend, maar uiteindelijk is er toch een overduidelijke winnaar naar voren gekomen. En in dit geval is dat overduidelijk het Contec City/ Tour Dames fietszadel. Deze is verkozen tot het beste fietszadel voor dames van 2022 en is hiermee ook het beste koop fietszadel voor dames.
Hoe hoog moet je zadel staan? De video laat zien hoe je de juiste hoogte van het zadel bepaalt. Uitgangspunt: de tenen kunnen net de grond raken (formule: binnenbeenlengte x 0,883, gerekend vanaf de trapas). Als de pedalen horizontaal even hoog staan, zit je voorste knie recht boven de as van je pedaal.
De veerspanning van de verende zadelpen is instelbaar door middel van de stelschroef aan de onderkant van de zadelpen (inbussleutel 6 mm). Wilt u de zadelpen stugger laten veren, dan dient u de stelschroef rechtsom te draaien.
Geluid: Piepen, ratelen. Dat krakende gepiep dat je hoort terwijl je trapt zou kunnen betekenen dat je fiets een droge ketting of lagers heeft. Het schoonmaken en smeren van je ketting is meestal een goed begin. Als het piepen niet verdwijnt, moet je misschien een paar lagers onderhouden of vervangen (zie hieronder).
versnellingsbak maakt lawaai
Gieren, ratelen, rammelen. Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde olie of te weinig olie in de versnellingsbak. Ook slijtage van de lagers is meestal goed te horen. Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai.
Zadelpen invetten
Om te voorkomen dat de zadelpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar de zadelpen te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Is uw versnellingsbak kapot? Rijd er niet mee door en laat uw auto zo snel mogelijk controleren! Doorrijden met een kapotte versnellingsbak kan namelijk veel schade aanrichten aan uw auto en reparatie moeilijker en duurder maken.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Montagepasta 12
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Hoe smeer je de ketting van je fiets? Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen.
Met een zadelpen die verende is, zit je stabieler op de fiets en worden schokken beter opgevangen. Bijkomend voordeel is dat de kracht die je op je pedalen zet efficiënter wordt overgebracht. je wordt minder uit je evenwicht gebracht en elke pedaalslag is immers raak.
Bij een geveerde zadelpen zal het zadel met een meer gelijke kracht drukken. Hierdoor wordt er bij het inveren (grote kracht op het zadel) energie opgeslagen in de veer en bij het uitveren (kleine kracht op het zadel) de energie weer uit de veer gehaald.
Montagepasta is handig om te gebruiken om de afdichting te garanderen wanneer u de uitlaat monteert op het oude gedeelte, tevens heeft montagepasta een glijdende werking waardoor het nieuwe deel makkelijk over het oude deel schuift.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...).
Steekassen schoonmaken & invetten
Er komt hier wel eens wat zand in. Spray een beetje Drivetrain Detox op een doek en maak de steekassen schoon. Vervolgens doe je een klein beetje All Round Grease op de steekas en verdeel je dit met je vinger, ook op het schroefdraad. Doe dit met beide steekassen.
De cassette moet absoluut stevig worden vastgeklemd. Maar als je hem te vast aandraait, is dat nadelig voor de body. “Wil je zeker weten dat je de cassette niet te vast of te los vastzet, gebruik dan een momentsleutel.” Met een momentsleutel weet je zeker dat je de cassette goed vastzet.
Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.
Als u ontkoppelt, belast u de drukgroep, de lagers van de drukgroep, de drukvingers van de koppeling. Wanneer deze slijtage vertonen kan uw auto een ander geluid geven – bijvoorbeeld een gierend geluid – bij het ontkoppelen.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.