Indien je verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt zal je hem in gebreke moeten stellen. Wanneer hierop niet de gepaste actie volgt zal je naar de vrederechter moeten gaan.
Dan moet uw verhuurder meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef uw verhuurder dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren. Betaal altijd uw huur. Ook als uw verhuurder het gebrek niet repareert of oplost.
Is uw verhuurder een woningcorporatie? Dien uw klacht eerst schriftelijk in bij de klachtenafdeling van uw woningcorporatie. De klachtencommissie behandelt uw klacht gratis. Wij nemen uw klacht in behandeling pas als u deze door de klachtencommissie heeft laten beoordelen.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
“Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst ...
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Artikel 206
1 De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.
Wat als de huurwoning niet in orde is? Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitsvereisten. Blijkt dit niet het geval, dan kan de huurder aan de vrederechter naar keuze om herstel of om de ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Geeft de huurder geen gevolg aan je eerste verzoek tot betaling of aan het afbetalingsplan, dan stuur je best een aangetekende ingebrekestelling waarin je verwijst naar de verplichtingen van de huurder. Via deze ingebrekestelling kun je de huurder een laatste keer aanmanen tot betaling van de huurgelden.
Jij als huurder bent verantwoordelijk voor de kosten als je de lekkage zelf hebt veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je een gat in de muur boort en hierdoor een waterleiding raakt. Ook draai je zelf voor de kosten van een lekkage op als je niet op tijd of geen melding maakt bij de verhuurder van een mogelijke lekkage.
Om wonen voor iedereen betaalbaar te houden, keert de overheid huurtoeslag uit. Voor de toekenning van huurtoeslag geldt een harde vermogensgrens. Het maximale vermogen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag is beperkt tot 31.747 euro per persoon (2022).
Een sociale huurwoning heeft een kale huurprijs lager dan € 763,47. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het inkomen van een eenpersoonshuishouden niet hoger zijn dan € 40.765,-. Voor een meerpersoonshuishouden is dat € 45.014,-.
Bent u het hierom niet eens met de huurverhoging? Dan moet u binnen 3 maanden bezwaar maken bij de Huurcommissie. De Huurcommissie heeft de huur tijdelijk verlaagd om onderhoudsgebreken aan uw woning.
Voorwaarden aftrek huur van minimumloon werknemer
U mag maximaal 25% van het bruto minimumloon inhouden. Het gaat om het minimumloon waarop uw werknemer recht heeft. Uw werknemer woont in een woning van een woningcorporatie. Of zijn woonruimte voldoet aan de kwaliteitseisen voor huisvesting die in uw cao staan.
Uw warmteleverancier mag elk jaar één grote storing in het warmtenet of de installatie hebben zonder daarvoor te moeten betalen. Die storing moet dan wel binnen 24 uur zijn opgelost. Storingen in uw eigen woning tellen niet mee.
Huurlasten zijn kosten die je als huurder moet betalen, naast de huur zelf van je woning. Je betaalt ons maandelijks een voorschot, dat in één bedrag met je huur wordt aangerekend. Je betaalt daarnaast soms ook nog het verbruik van jouw water of gas aan ons wanneer we enkel collectieve tellers hebben in je gebouw.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
Voor de doorberekening van leveringen (gas, water en elektriciteit) en (woon)service gelden twee belangrijke voorwaarden: de kosten moeten werkelijk gemaakt én redelijk zijn. Je verhuurder mag dus nooit meer in rekening brengen dan wat de service hem zelf heeft gekost.
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.