De gegevens uit de openbare registers zijn voor de meeste ondernemers en consumenten vooral belangrijk met betrekking tot onroerend goed. Voor elk perceel blijkt uit de openbare registers wie de eigenaar is, wanneer het eigendom is verkregen, wat de koopprijs was en welke rechten er op van toepassing zijn.
De basisregistratie kadaster is dus de ingang van de openbare registers. Anderzijds zijn het de openbare regis- ters die de basisregistratie kadaster voorzien van de benodigde gegevens. In de openbare registers kunnen worden ingeschreven de 'feiten die voor de rechtstoestand van register- goederen van belang zijn'.
Het Kadaster houdt in de openbare registers bij welke rechten gelden op registergoederen (vastgoed, schepen, luchtvaartuigen, topografie en coördinaatpunten). Dat is een wettelijke taak.
Waarom zijn persoonsgegevens openbaar? De gegevens in onze registraties zijn volgens de wet voor iedereen toegankelijk en openbaar. Hiermee is de rechtszekerheid in het vastgoedverkeer gewaarborgd en ontstaat er geen misverstand over wat van wie is.
Een verklaring van de notaris dat inschrijving van een feit in de openbare register gebeurd is.
Door de koopakte in te schrijven in het Kadaster wordt de koper beschermd tegen latere kopers en latere rechten van derden. Inschrijving biedt dus meer zekerheid dat de notariële overdracht zal doorgaan.
Alles waar u voor tekent in het voorlopige koopcontract is wel meteen bindend. 'Voorlopig' geeft alleen aan dat de woning nog niet uw eigendom is. Inschrijven van een voorlopig koopcontract bij het Kadaster is niet verplicht.
Als zakelijk gebruiker kunt u gegevens opvragen via het online portaal Mijn Kadaster. Daar hebt u een abonnement voor nodig. U kunt dan zoeken op bijvoorbeeld adres, perceelaanduiding of aktenummer. Voor iedereen geldt: gegevens zijn alleen verkrijgbaar op aanvraag en tegen betaling.
Het Kadaster gaat zorgvuldig om met de privacy van alle personen die voorkomen in zijn registraties. In de wet is geregeld dat deze registraties openbaar zijn. Het Kadaster gebruikt persoonsgegevens alleen voor het uitvoeren van zijn wettelijke taken.
In de Basisregistratie Kadastrale Percelen (BRK) van het Kadaster wordt van zowel percelen als appartementsrechten bijgehouden wie de eigenaar is. Via KadastraleKaart.com is zowel over de eigenaar van een appartementsrecht als van een perceel informatie te verkrijgen.
Registergoederen zijn goederen die voor een geldige overdracht moeten worden ingeschreven in het een register, zoals het Kadaster. Op registergoederen kun je een hypotheek of ander recht vestigen. Ook die rechten op een registergoed, zoals een hypotheek op een woning, moet je in het register inschrijven.
De raad van toezicht (rvt) controleert en adviseert de raad van bestuur. De raad is onafhankelijk van het Kadasterbestuur en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De gegevens van de gemeente zijn rechtsgeldig. De kadastrale kaart van het Kadaster is alleen rechtsgeldig indien een landmeter van het Kadaster de grensreconstructie uitvoert.
Denkt u dat een authentiek gegeven uit de Basisregistratie Kadaster (BRK) niet klopt? Dan kunt u de fout melden. Notarissen, overheidsorganisaties en bestuursorganen moeten fouten melden. Ook particuliere gebruikers kunnen dit melden, maar dit is niet verplicht.
Een bestelling via het bestelformulier Kadastrale kaart kost per object € 17,05. U ontvangt de informatie dan per email. Als u de informatie per post wilt ontvangen kost het € 19,25.
De gegevens waar het Kadastrale kaart met maatvoering rapport op is gebaseerd zijn direct afkomstig uit twee landelijke basisregistraties: de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Kadastrale Percelen (BRK).
Hoe weet ik wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of een stuk grond? Neem contact op met het Kadaster om te achterhalen wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of stuk grond (perceel).
Vanaf 15 oktober is het alleen voor mensen met een bepaald beroep of overheidsmedewerkers mogelijk om op naam te zoeken naar gegevens in het Kadaster.
Als je wilt weten voor welk bedrag een huis verkocht is, kun je een bezoekje brengen aan de website van het Kadaster. Het Kadaster is een onafhankelijke partij die alle transacties van onroerend goed in Nederland registreert. Je kunt er dan ook zeker van zijn dat je hier betrouwbare informatie krijgt.
Het Kadaster levert naast de gratis basisgegevens zoals de WOZ-waarde en het oppervlak ook andere informatie. De eigendomsinformatie is een voorbeeld van een betaald product, voor € 2,95 (prijsstelling 2020) kom je te weten wie de werkelijke eigenaar is van het pand.
In Eigenaarsinformatie vindt u informatie over de geregistreerde objecten die een persoon op zijn naam heeft staan. U ziet meteen welke percelen dit zijn en welke beperkingen er gelden. Deze actuele informatie kan u bijvoorbeeld helpen als u gaat onderhandelen over de aankoopprijs van een perceel of pand.
U kunt deze informatie per adres opvragen via het product Hypotheekinformatie. Kennis uit het hypotheekregister kan van pas komen bij de onderhandelingen over de vraagprijs van een huis. U weet dan bijvoorbeeld welke hypotheek de huidige eigenaar bij de koop heeft afgesloten of dat er beslag is gelegd op de woning.
“De notaris rekent kadasterkosten: dit geld is voor het kadaster.” Het kadaster rekent kosten voor het inschrijven van akten. Het bedrag dat wordt gerekend door het kadaster bij leveringen en hypotheken is vaak: € 78,50 of € 137,50,- (tarieven: 2022).
U kunt met uw DigiD gratis al uw eigen kadastrale gegevens inzien als u zich aanmeldt op de website Mijn Overheid.nl.
Een kadastrale kaart is juridisch gezien slechts een onderdeel van de dienstverlening van het kadaster. Bij een verschil tussen de kadastrale kaart en de openbare registers zijn de registers altijd bindend. Op iedere kadastrale kaart treft u ook de mededeling aan dat daaraan géén rechten kunnen worden ontleend.