Het werd avond en het werd ochtend; dat was de zesde dag. [1] Zo werden de hemel en de aarde voltooid, en alles waarmee ze toegerust zijn. [2] Op de zevende dag bracht God het werk dat Hij verricht had tot voltooiing. Hij rustte op de zevende dag van al zijn werk dat Hij verricht had.
Op de zevende dag was Gods schepping voltooid, en rustte Hij. Die dag wordt door God heilig verklaard. Alleen de eerste zes scheppingsdagen, behalve dag 2, worden afgesloten met de woorden "En God zag dat het goed was". Op dag 1 staat "En God zag dat het licht goed was" (Genesis 1:4).
De Heer schiep de aarde op aanwijzing van God. Op de eerste dag scheidde de Heer licht van duisternis. Hij noemde het licht dag en de duisternis nacht. Op de tweede dag maakte Hij een scheiding tussen de wateren van de wolken in de lucht en het water van de oceanen op aarde.
Op deze dag schiep God de lichtdragers: zon, maan en sterren. Vanaf deze scheppingsdag wordt de tijd aangegeven door de zon en de maan. De lengte van de dag wordt bepaald door de draaiing van de aarde om haar denkbeeldige as.
De eerste dag schiep God het licht. De tweede dag heeft Hij de dampkring ingericht. De derde dag deed Hij gras, kruid en bomen. De vierde dag de hemellichten komen.
De derde dag schiep God de aarde en de zee, de grond waarop wij staan, waarop planten en bomen groeien, de zee die voor de regen zorgt.
Voor De derde scheppingsdag is dat Genesis 1:9-13. Daarin staat dat God op dag drie de aarde, de zee, de planten en de bomen schiep.
Volgens de Bijbel heeft God de wereld in zes dagen geschapen, en daarna rustte hij uit. Appeltje-eitje, zo'n schepping van de wereld.
De eerste dag: Licht
Gods geest zweefde over het water. God zei: 'Er moet licht komen,' en er was licht. “Ene, God van den beginne, Licht een en ongedeeld (…)
In het Bijbelse scheppingsverhaal wordt van de mens gezegd dat hij geschapen is 'naar Gods beeld en gelijkenis'.God schept de mens als degene die op volwaardige wijze 'tegenover' God staat. Als we vandaag het scheppingsverhaal lezen, dan gebeurt dat dus vanuit een existentieel perspectief.
In het begin heeft de Heere God door Zijn Woord en Geest uit niets de hemel en de aarde geschapen. Alleen God kan dat. In de eerste hoofdstukken van de Bijbel (Genesis 1-2) staat hoe God door Zijn Woord de hemel en de aarde schept. God roept een prachtige werkelijkheid tot aanschijn: bloemen, bomen, planten, dieren.
Hoewel de Bijbel bestaat uit een grote verzameling losse geschriften van diverse auteurs, wordt hij in het christendom als één werk beschouwd, als de door God geopenbaarde waarheid, oftewel het "onfeilbare Woord van God", aangezien alle auteurs worden verondersteld direct te zijn geïnspireerd door God.
Hij legt de dieren op om zich voort te planten en de aarde te bevolken. Aan de mens geeft hij de heerschappij over de dieren en de aarde. Hij is de schepper van de aarde en wordt neergezet als een soort 'opperbevelhebber': de mens heerst namelijk over de aarde, maar God heeft het laatste woord.
De zes scheppingsdagen worden in een gespiegelde volgorde weergegeven, waarbij dag 1 (schepping van het licht) correspondeert met dag 4 (schepping van hemellichamen), dag 2 (uitspansel en watermassa's) met dag 5 (vogels en vissen) en dag 3 (land en gewassen) met dag 6 (landdieren en mensen).
Voorafgaande aan Jezus' dood volgens de Evangeliën
In waarschijnlijk zijn 33e levensjaar werd Jezus van Nazareth net voor het joodse paasfeest door Judas Iskariot, een van zijn volgelingen, met een kus verraden en door een groep van Romeinse soldaten, hogepriesters, oversten en tempeldienaars gearresteerd.
Jezus trok zich veertig dagen in de woestijn terug om zich door vasten en bidden voor te bereiden op zijn zending onder de mensen. Hij leefde veertig dagen onthecht, zodat Hij zich helemaal kon openstellen voor de kracht van God en de boodschap van Gods liefde.
Sabbat als kroon op de schepping
In de meeste scheppingstradities is het koningschap het symbool van die orde, de kroon op de schepping. De schepper-God verkrijgt het koningschap over hemel en aarde. De aardse koning, representant van de hemelse koning, moet op aarde voor orde zorgen.
Jezus van Nazareth is de stichter van het christendom. Hij wordt ook Christus genoemd, van het Griekse christos, wat 'gezalfde' betekent. Zijn leven en leer staan beschreven in het Nieuwe Testament van de Bijbel. Jezus werd geboren in een stal in Bethlehem (Palestina), destijds een Romeinse provincie.
Creationisme als scheppingsgeloof
Het creationisme is in de eerste plaats geloof in een schepping. Dit scheppingsgeloof wordt met name in de monotheïstische religies van fundamenteel belang geacht.
Geschiedenis en archeologie. De inhoud van de Hebreeuwse Bijbel is vanaf ongeveer 900 v. Chr. zonder al te veel problemen in verbinding te brengen met de geschiedschrijving van de omwonende volkeren.
God maakte op de 5e dag, de vogels groot en klein. Hij maakte ook de vissen, die in het water zijn. God maakte op de 6e dag, van alle dieren twee: het wilde dier, het kruipend dier, en in de wei het vee.
Bij 'tijd' gaat het altijd om het ogenblik waarop je God ontmoet, en waarop God je zijn nabijheid wil tonen en je zijn ontferming en genegenheid wil schenken.
Volgens het eerste Bijbelboek Genesis schiep God op de zesde scheppingsdag de eerste mens. Het Hebreeuwse woord voor 'mens' is Adam. God schonk Adam het paradijs, een prachtige tuin, om te verzorgen.
We kunnen dus aan de hand van Genesis 1 en Genesis 2 zeggen dat de seksualiteit twee kenmerken heeft. Ten eerste wil God die gebruiken voor de voortplanting, het krijgen van kinderen. In de tweede plaats is seksualiteit een genieten van elkaar, de vreugde van de herkenning van de ander als iemand die bij je past.
het maken, laten ontstaan vb: God schiep de wereld in zeven dagen werkgelegenheid scheppen [zorgen dat er banen komen] orde in de chaos scheppen [zorgen dat er orde komt]...