VertrouwenAlle leden van de OR; kennen elkaars kwaliteiten; kennen elkaars bezigheden in en om het OR-werk en durven zich kwetsbaar naar elkaar op te stellen. Ieder heeft immers hetzelfde doel voor ogen: een medezeggenschapsorgaan die van waarde is voor de organisatie.
Sterke punten binnen een organisatie kunnen zijn; voorloper zijn op het gebied van ICT, een betrokken management, klanten aan het bedrijf weten te binden, marktleider zijn binnen het werkgebied, veel tijd investeren in productinnovatie, een goede bedrijfslocatie, veel tevreden afnemers, een professionele ...
Een sterke organisatiecultuur draag je uit
Als het binnen je organisatie goed zit, zien mensen buiten je organisatie dat ook. Je straalt een sterke organisatiecultuur uit naar klanten en naar potentiële nieuwe medewerkers.
Het onderscheidend vermogen en de kerncompetenties die hier aan ten grondslag liggen zijn de sleutel tot het succes van de organisatie. Kernwaarden; de waarden die aan de kerncompetenties en het onderscheidend vermogen van de organisatie ten grondslag liggen zijn in de cultuur verankerd.
De vier belangrijkste soorten bedrijfsstructuren zijn eenmanszaak, vennootschap onder firma, besloten vennootschap en naamloze vennootschap.
Een goede organisatiestructuur bestaat onder andere uit de communicatielijnen en de patronen van de organisatie. Het werk wordt uiteraard gedaan door medewerkers met een gezond verstand en bekwaamheden. De organisatiestructuur maakt het werk alleen gemakkelijk en vermindert de verwarring en overlast.
Je meerwaarde benoemen, gaat over het laten zien welke waarde jij kunt toevoegen aan de organisatie. Dat wil zeggen: welke relevante kennis, ervaring, vaardigheden, netwerk, werkstijl en dergelijke breng jij mee waarmee je een aanvulling vormt op het team. De combinatie ervan maakt jou uniek.
Verbeterpunten voor je organisatie
Een verbeterpunt voor je bedrijf kan variëren van efficiëntie in werkprocessen, tot de verbetering van klanttevredenheid. Het is belangrijk om regelmatig feedback van je klanten te verzamelen en te analyseren, zo kan je begrijpen waar verbeteringen binnen het bedrijf nodig zijn.
Een succesbepalende factor is dat wat de organisatie succesvol maakt in de ogen van de verschillende belanghebbenden. ... Een SBF is daarmee bepalend voor de continuïteit van de organisatie. Een SBF wordt altijd toekomstgericht geformuleerd, in een resultaat weergegeven en moet uiteindelijk meetbaar zijn.
Kwaliteit wordt in verschillende ISO-normen gedefinieerd als: het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Er is één groep die precies weet hoe aantrekkelijk een organisatie als werkgever is: de eigen medewerkers. De reputatie van een organisatie als werkgever ontstaat daardoor voor een belangrijk deel in dit informele circuit. Om dit effect nog krachtiger te maken, is een 'internal branding'-strategie nodig.
Medewerkers die zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen prestatie én voor het succes van de organisatie. Teams die onderling samenwerken en initiatieven ontwikkelen binnen de organisatie en daarbuiten.
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)
Het kennen, erkennen en verbeteren van zwakke punten maakt je aantrekkelijker voor werkgevers. Verbeterpunten kunnen gaan om tijdmanagement, leiderschapscapaciteiten, ambitie, communicatievaardigheden, samenwerking, vakkennis en flexibiliteit.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden die de identiteit van een bedrijf vormen. Ze geven aan waar het bedrijf voor staat en weerspiegelen de gezamenlijke drijfveren van de medewerkers. Kernwaarden dienen als richtlijn voor toekomstig gedrag en zijn essentieel voor de cultuur van de organisatie.
Jouw meerwaarde
Je moet dus vertellen hoe jij met je skills en eigenschappen precies geschikt bent voor dit bedrijf. Het gaat er om de vorige twee punten (je persoonlijke motivatie en achtergrondkennis) te combineren. Benadruk wat jij uniek vindt aan de organisatie en hoe goed jij bij de bedrijfscultuur past.
Wat is een visie? De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
"In goede organisaties kunnen mensen zich concentreren op hun werk en erop vertrouwen dat als ze hun werk gedaan krijgen, er goede dingen zullen gebeuren voor zowel het bedrijf als hen persoonlijk . Het is een waar genoegen om in een organisatie als deze te werken.
Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen enkele (meestal drie of meer) personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en diensten in haar omgeving.