Een merk is een naam, term, ontwerp, symbool of ander kenmerk dat een product, dienst of organisatie vertegenwoordigt. Je merkidentiteit is wat jouw merk uniek maakt en zorgt ervoor dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. Alle marketingactiviteiten zijn gebouwd op de merkidentiteit.
De basis van ieder sterk merk wordt gevormd door een sterke identiteit. Belangrijke elementen zijn de merkvisie, merkmissie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid.
Het totaalpakket van een merk, ontstaan uit passie en kernwaarden, bestaat uit een logo, naam, stijl, symboliek, normen en waarden. Het bevat een complete sfeer, een gevoel. Je kunt een merk ook wel zien als een persoon, met een eigen persoonlijkheid en uitstraling.
Merkwaarden, ook wel kernwaarden genoemd, geven aan wat voor je merk het allerbelangrijkste is. Het zijn de waarden waar je als merk in gelooft en die je als merk doorleeft. Ook dragen ze bij aan een duidelijk merkideaal. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur.
Een merkessentie, missie of mission statement is vaak een krachtige tekst die voortvloeit uit de merkpositionering en merkwaarden. Het is de kern van je bestaan als organisatie. Een kern die bepaalt welke keuzes en bewegingen je organisatie maakt.
De Brand Key is een model dat je kunt gebruiken voor het positioneren van een merk. Het model kent verschillende vormen en namen (bijvoorbeeld 'Brand Box') en de oorsprong ervan is daardoor niet geheel duidelijk.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Onderscheidend vermogen
Kunnen mensen je merk onderscheiden van concurrenten? Hoe zien mensen je merk ten opzichte van je directe concurrenten? Is je merk onderscheidend? Verwisselen mensen je merk met de concurrentie?
Branding en identiteit
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten.
Het bouwen van een merk is erg belangrijk geworden. Het maakt je uniek, herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van anderen. Doel van een sterk merk is dan ook om klanten aan je te binden. Klanten die loyaal zijn en voor jouw kiezen en je merk aan anderen aanbevelen.
Een merk is een teken (woord, logo, vorm, kleur, geluid) waarmee een product of dienst onderscheiden kan worden van andere producten of diensten. Een merk heeft daarmee een herkomstfunctie. Door het merk weet je waar een product of dienst vandaan komt. Een merk moet worden ingeschreven.
Merkpersoonlijkheid wordt ook wel brand personality genoemd. Het is dus als het ware de persoonlijkheid van jouw merk. Goede merken zijn herkenbaar door hun 'persoonlijke' kenmerken. Ze voelen vertrouwd aan en zorgen voor een connectie met de doelgroep.
Een missieverklaring van een merk communiceert duidelijk het doel, de doelstellingen van een merk en hoe het zijn publiek wil dienen. Het is actiegericht en geeft lezers een idee van wat uw bedrijf doet en welke impact het wil hebben.
Kernwaarden samengevat
De idealen van je bedrijf bekend zijn. De identiteit van je bedrijf duidelijk is. Je bedrijf handvatten heeft bij het maken van keuzes en beslissingen. Je nieuwe mensen aantrekt die passen bij je bedrijfscultuur.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Definitie: Merkwaarde
Met de term merkwaarde beschrijven marketeers de “waarde” van een merk. Merkwaarde verwijst niet naar de financiële waarde van een merk. Het wordt bepaald door de perceptie van de consument en wordt gedreven door een positieve (of negatieve) klantervaring.
Definitie: Merkbeleving
De definitie van merkbeleving is het totaal aan reacties van een individu of een groep op een merk. Dit kunnen emoties, interacties, gevoelens, gedachtes of elke andere vorm van reactie zijn.