Die begint bij 0,67 euro per uur en kan oplopen tot 3,08 euro per uur. De vergoeding voor overstaan - als een chauffeur op een weekenddag vanwege een rit op een plek moet verblijven, terwijl hij die dag niet hoeft te werken - bedraagt 12,83 euro netto per dag, plus 22,87 euro bruto.
Zo kan de nachttoeslag voor ééndaagse nachtritten oplopen tot € 21,28 per nacht. Dit was voor iedereen gelijk. Intussen is dit veranderd in een vergoeding van 19% van het uurloon. Dat houdt in dat er nu verschillen kunnen optreden per chauffeur.
In de cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg staat dat een werknemer over de diensturen tussen 20.00 en 04.00 uur bij ééndaagse nachtritten recht heeft op een toeslag van €2,66 bruto per uur.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
De daggeldvergoeding is een vergoeding die gericht is vrijgesteld. Dit betekent dat deze vergoeding wel tot het loon behoort, maar dat hierop geen loonbelasting hoeft te worden ingehouden. De daggeldvergoeding is een netto vergoeding.
De vergoeding voor nachtwerk (cao nr.
49. Het paritaire comité of de onderneming kan een hogere vergoeding bepalen. Deze vergoeding is sinds 1 januari 2022 bepaald op € 1,26 per effectief gewerkt arbeidsuur binnen de grenzen van het stelsel van nachtarbeid.
Voor de jaren 2020 en 2021 is het percentage tijdelijk verhoogd geweest naar 3%. Voor 2022 geldt dat je maximaal 1,7% van de loonsom tot 400.000 euro kan besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor jouw medewerkers. De vrije ruimte voor het bedrag van de loonsom boven de 400.000 euro is 1,18%.
1,07 euro per kilometer.
Poolse chauffeurs verdienen in de regel tussen de 2000 en 4000 zloty per maand, wat neerkomt op 500 tot duizend euro. De meerderheid van de chauffeurs verbetert dat salaris aanzienlijk door gericht over te werken.
Eén van de maatregelen bestaat uit de toekenning van een vergoeding voor nachtarbeid. Voor nachtarbeid wordt een bijzondere vergoeding toegekend van 1,22 euro/uur. Voor werknemers van 50 jaar en ouder gaat het om 1,46 euro/uur (bedragen per 1 maart 2020).
De toeslag is tien procent van het uurloon en geldt voor elke nachtdienst waarin in ieder geval van 00.00 tot 06.00 uur aaneengesloten wordt gewerkt.
De wet kent geen verplichting extra te betalen voor een nachtdienst, maar in de cao is meestal een of andere toeslag afgesproken. Dat kan een extra compensatie in tijd zijn, zodat de werkweek gemiddeld veel korter wordt. Dat kan ook een toeslag in geld zijn; soms heet dat onregelmatigheidstoeslag.
Als chauffeur mag u in 16 weken maximaal 43 keer in nachtdienst werken. Óf u mag in 2 weken maximaal 20 uur tussen 00:00 uur en 6:00 uur werken. Het gaat hierbij om alle vervoer van personen of goederen, behalve taxivervoer. Voor sommige soorten nachtwerk gelden andere regels of er geldt een vrijstelling van de regels.
Er gelden regels voor de maximale rijtijd. Dit is de tijd waarin u de vrachtwagen of bus bestuurt. Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022 stelt het bedrag van de kilometervergoeding vast op 0,4170 euro voor de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Zijn pensioengevend salaris (het salaris dat meetelt voor de pensioenopbouw) is € 41.932 per jaar. In dat bedrag zit de vakantietoeslag, de overuren, de onregelmatigheidstoeslag en de ploegentoeslag. De franchise is € 13.111.
Als vrachtwagenchauffeur is vrijheid een van je belangrijkste voordelen. Je kunt veilig over de weg rijden en zit niet de hele dag in een hokje. Je kantoor is de weg, je zit niet vast aan eindeloze vergaderingen en papierwerk, en niemand kijkt over je schouder mee terwijl je werkt.
Via de werkkostenregeling (WKR) kunt u als werkgever onbelaste vergoedingen aan uw werknemers geven. U mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk aan gereedschap, tablets, sportabonnementen of kerstpakketten.
U mag een gedeelte van uw totale fiscale loonsom besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor uw werknemers. We noemen dit de vrije ruimte. In 2022 is de vrije ruimte 1,7% van uw fiscale loon tot en met € 400.000.