Tot 1 januari 1993 waren Franse auto's (m.u.v. legervoertuigen en diplomaten-kentekens) uitgerust met een zwarte plaat aan de achterzijde met witte letters. De voorkant vaak evenzo, maar bij oudere auto's zie je ook dat de cijfers en letters gewoon op een zwarte ondergrond geschilderd zijn.
Nu bent u vast benieuwd welke voertuigen zijn uitgerust met zwarte kentekens. Zwartkleurige kentekenplaten vallen onder de speciale kentekens: ze hebben een militaire achtergrond. Deze nummerborden worden gebruikt voor privévoertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn onder BFG-NATO-verband.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs. Een brief die geadresseerd is 75006 Parijs, wordt bezorgd in het zesde arrondissement (district) van Parijs. Frankrijk is sinds 1 januari 2016 verdeeld in 18 regio's, waarvan 13 in het moederland.
Uitvoerkenteken, doorvoerkenteken en eendagskenteken
De exportkentekenplaat is wit met zwarte cijfers en letters. U mag hiervoor het bestaande kenteken van het voertuig gebruiken.
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Luxe kentekenplaten zijn nummerborden waarbij de letters en cijfers met kunststof tekens op de kentekenplaten worden gelegd. Vandaar dat deze nummerplaten ook wel opgelegde platen worden genoemd. Deze methode zorgt voor een reliëf op de kentekenplaat, wat een luxe uitstraling met zich meebrengt.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus. Je kunt de 'A' echter niet helemaal vergelijken met de 'L' die in ons land gehangen moet worden door wie leert autorijden.
Deze sticker heeft te maken met het rijbewijs. In Frankrijk mag je al op je zestiende beginnen met het halen van je rijbewijs en na een examen mag je oefenen op de weg. Om andere mensen op de weg te laten zien dat jij nog aan het oefenen bent, moet je de eerste twee jaar een rode A op je auto plakken.
Les plaques noires. Tot 1 januari 1993 waren Franse auto's (m.u.v. legervoertuigen en diplomaten-kentekens) uitgerust met een zwarte plaat aan de achterzijde met witte letters. De voorkant vaak evenzo, maar bij oudere auto's zie je ook dat de cijfers en letters gewoon op een zwarte ondergrond geschilderd zijn.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Witte Carpoint sticker met rode letter A. Deze sticker wordt in Frankrijk op auto's gebruikt om aan te geven dat de bestuurder net zijn rijbewijs heeft. Twee jaar na het behalen van het rijbewijs mag de sticker van de auto. De letter A staat voor “apprentice” en dit betekend leerling.
U mag alleen blauwe kentekenplaten op uw personenauto/kampeerauto, bedrijfsauto of motor gebruiken in de volgende gevallen: het voertuig is vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg gekomen (datum eerste toelating). het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
CD-kentekenplaat
Kentekens met de lettercombinatie 'CD' zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat in dit geval ook voor 'Corps Diplomatique'.
Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).
Deze letters kunnen ongewenste woorden of afkortingen vormen. Daarom heeft het kenteken alleen medeklinkers. Sommige lettercombinaties zijn verboden: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Frankrijk gaat een nieuw verkeersbord invoeren: het wybertje. Dit bord, met een witte ruit erop, betekent dat de betreffende rijstrook bedoeld is voor carpoolende automobilisten of mensen met een elektrische auto.
Vertrek jij binnenkort met de auto richting Frankrijk? Dan kan het geen kwaad om tijdens de rit extra goed op te letten. Er zijn in Frankrijk namelijk op verschillende plekken rijstroken ingevoerd waar enkel en alleen carpoolers mogen rijden. Dit wordt aangeduid met een zogeheten 'wybertje'.
In Frankrijk zijn op diverse plekken rijstroken ingevoerd waarop alleen carpoolers mogen rijden. De stroken worden aangeduid met een witte ruit. Overtreders worden beboet. Het gaat om een wit ruitlogo op een blauwe achtergrond, of een zwarte achtergrond op een variabel verkeersbord.
Verplicht in de auto in Frankrijk
U moet een gevarendriehoek meenemen in de auto. Deze moet u gebruiken wanneer u met pech of vanwege een ongeluk op de vluchtstrook van de snelweg komt te staan. U schakelt de alarmlichten van uw wagen aan en plaatst de gevarendriehoek minstens 30 meter achter uw voertuig.
Op Franse autosnelwegen is de maximumsnelheid 130 km/uur, tenzij anders aangegeven of als het regent (110 km/uur). Op Franse autowegen (met middenvangrail) is de maximumsnelheid nog altijd 110 km/uur (tenzij het regent, dan 100 km/uur).
LV Letland Euro Europese nummerplaat aangepaste nummerplaat reliëf aanpasbare Alu Made in Germany.
Blauwe kentekenplaat laten maken
Blauwe kentekenplaten mogen alleen op personenauto's, bedrijfsauto's en motoren die vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg reden.