Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer.Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Hoe groter de actieradius, hoe verder je zonder op te laden kunt fietsen met een volle accu. Onder ideale omstandigheden kun je met een fietsaccu van 400 wattuur zo'n 60 kilometer fietsen.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
Een e-bike accu met een capaciteit van 300Wh zorgt voor een bereik van gemiddeld 40 kilometer.
Uit onderzoeken blijkt dat een accu met 100 wattuur (die levert dus 100 watt vermogen in een uur) goed is voor 12 tot 14 kilometer fietsen. Dit wetende, is het uitrekenen heel simpel. Heb jij een fietsaccu met 300 wattuur? Dan haalt je fiets – met flinke ondersteuning van de motor – 35 tot 40 kilometer.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Om 10 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 35 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 10 km ongeveer 40 minuten, en met wind mee ongeveer 32 minuten. Op een elektrische fiets doe je 24 minuten over 10 km.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Primair is de levensduur van een elektrische fiets-accu afhankelijk van het type accu. Zo zal een Nikkel Metaalhydride (NiMh) accu relatief kort meegaan een een LiFePo4 accu het langst.
Het bereik van de accu's, dus hoeveel kilometer de accu van een elektrische fiets meegaat, is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom kan er slechts een schatting van de reikwijdte/actieradius aangegeven worden. De gemiddelde actieradius van een standaard accu is tussen de 30 – 60 km.
De accu heeft dus een Wh waarde van 601,2 Wh. De accu kan dus ongeveer 6 uur lang 100Wh leveren of een uur lang ongeveer 600Wh.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Voor de wet mag een e-bike een maximaal output vermogen hebben van 240 watt en ondersteunen tot 25 km/h. Daarboven bent u voor de wet een bromfiets en moet u het voertuig aanvullend WA verzekeren en op kenteken laten zetten (blauwe bromfietsnummerplaat achterop).
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
De elektrische fiets is vergeleken met de auto goedkoop in aanschaf en vooral gebruik. Een kilometer rijden in een benzineauto kost al snel vijftig eurocent. Een elektrische fiets kost per kilometer vrijwel niets, zelfs als u de afschrijving van de accu daarin meeneemt.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.
Bij sommige fietsen is het ook mogelijk om te kiezen voor een zwaardere accu. Je kunt dan (tegen bijbetaling) kiezen voor een zwaardere accu (bijvoorbeeld 600Wh of misschien wel 750Wh). Een accu met meer Wh staat namelijk gelijk aan een grotere actieradius.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Ik denk dat 18 per uur heel normaal is, zonder wind. Dus met 1,5 uur zit je zeker royaal.
Dat hangt van heel veel factoren af, waaronder de grootte van jouw fietswielen, jouw beenkracht, of er te gebruiken versnellingen op de fiets zitten, en de hoeveelheid wind die je mee of tegen hebt. Maar laat ik een gemiddelde nemen: 15 kilometer per uur, dan doe je 20 minuten over vijf kilometer.