Een PR-bureau kan inschatten hoeveel tijd het kost om jou daarmee in de media te krijgen. Bij PR-bureaus liggen de gemiddelde prijzen voor abonnementen tussen de 1000 en 5000 euro per maand.
De kosten van een PR bureau kunnen dan ook flink verschillen. Zo heb je bureaus die iedere maand €10.000,- vragen voor hun werkzaamheden. Maar je hebt ook bureaus waar je €20.000,- voor een heel jaar betaalt.
Goede PR draait niet alleen om aandacht
Aandacht is dus een belangrijk doel maar zeker niet het belangrijkste doel van PR. Door een goed beeld te hebben van wat je klanten (en hun doelgroep) doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht.
Wat is public relations (PR)?
Onder PR vallen mediaverzoeken, zaken die betrekking hebben op aandeelhouders en sociale aangelegenheden, informatie en vragen over het bedrijf en het imago van het bedrijf.
Een PR-bureau verricht al het werk dat komt kijken om meer publiciteit te genereren voor jouw product, merk, bedrijf of dienst. Het is de bedoeling dat jouw product, merk, bedrijf of dienst in zoveel mogelijke media publicaties terecht komt. Of dit nu is in de lokale krant, het RTL nieuws of op de radio.
Een PR Adviseur in Nederland verdient gemiddeld € 4.070 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.460 (laag) tot € 4.685 (hoog).
Universiteit opleidingsniveau levert € 5.355,- per maand op.Met een HBO opleiding ontvang je € 4.460, MBO niveau resulteert in een salaris van € 4.350,-.
Er zijn in principe twee typen PR van elkaar te onderscheiden: proactieve PR en reactieve PR. Deze typen PR hebben verschillende doelen.
Op basis van deze definities is het grootste verschil tussen Public Relations en marketing dus dat PR draait om het bouwen en behouden van relaties tussen organisaties en hun publiek, terwijl marketing gericht is op het stimuleren van de verkoop van producten en diensten.
Hoe bereken je de PR-waarde? Stel dat één pagina in een tijdschrift €8.000 kost en jouw persbericht neemt een kwart van de pagina in beslag.In dit geval is de mediawaarde €8.000 x 0,25 = €2.000.
In het pr-plan omschrijft u welke strategie u hanteert om de doelgroepen effectief te bereiken en welke middelen of media u daarvoor gebruikt.
De doelen van PR
Het algemene doel van PR is het opbouwen van een goede reputatie en een sterke relatie tussen het bedrijf en de interne- of externe doelgroep. Als gevolg hiervan hopen bedrijven een toename in de omzet te genereren en een streepje voor te hebben op hun concurrentie wat betreft zichtbaarheid.
Een PR-PR-medewerker opleiding op mbo-niveau is Communicatie en Public Relations. Of misschien wil je wat breder worden opgeleid en kies je voor mbo Marketing, Journalistiek en Communicatie. Op hbo-niveau kun je onder andere kiezen uit Communicatie en PR en PR en Mediarelaties.
PR staat dus voor Public Relations. Een PR bureau onderhoudt de relaties tussen jouw bedrijf en jouw klanten, de media en invloedrijke personen. Als er nog geen relaties zijn, dan gaat een PR bureau die voor jou opbouwen. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd en als drukke ondernemer heb je dat vaak niet.
PR kan meerdere doelen bewerkstelligen, maar de belangrijkste is dat het voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid zorgt. Dankzij PR zul je veel meer mensen bereiken en een bepaalde reputatie opbouwen. Dat zal uiteindelijk, indirect, zorgen voor meer klanten.
Het grootste verschil tussen PR en reclame is het volgende: Middels reclame bepaal jij precies welke boodschap jouw merk verspreidt. Je kunt kiezen hoe, waar en wanneer. Via PR kun je dat niet altijd. Middels PR tracht je namelijk positieve publicaties te verzekeren middels invloedrijke personen.
Afhankelijk van de doelgroep die past bij jouw product of dienst kan je kiezen voor de volgende vormen van marketing: Affiliate marketing. Display adverteren.
PR, of Public Relations, omvat alle acties die erop gericht zijn om relaties op te bouwen en te onderhouden tussen organisaties en het grote publiek, via vak- of publieksmedia. Dat publiek bestaat niet alleen uit mogelijke klanten, maar bijvoorbeeld ook uit leveranciers, zakenrelaties en andere stakeholders.
Letterlijk betekent een PR bureau dus een bureau voor publieke relaties, ofwel Public Relations. PR bedrijven behouden de relaties tussen jouw merk/bedrijf en jouw klanten. Bedrijven die recentelijk zijn gestart hebben meestal nog maar weinig relaties. Die relaties kunnen zodoende worden opgebouwd.
Public relations draait om het profileren van een bedrijfsimago en Marketing is gericht op het vergroten van de verkoop. Er is een duidelijke overlap tussen beide specialismen. Je kunt gerust aannemen dat PR en marketing samen een gouden duo vormen. Marketing kan niet zonder PR en PR niet zonder marketing.
In essentie valt PR onder de marketingmix en valt het dus zeker naast marketing in te delen. Zowel marketing als PR hebben het vergroten van de naamsbekendheid en zichtbaarheid van een bedrijf als doel, maar wat is precies het verschil tussen marketing en PR?
'30 miljoen euro per jaar niet genoeg: Mourinho blijft trouw aan AS Roma' Diego Simeone, hoofdtrainer van Atlético Madrid, is de best betaalde coach ter wereld. De Argentijn verdient jaarlijks bijna 43 miljoen euro in Madrid. Nummer twee Pep Guardiola en nummer drie Jürgen Klopp verdienen aanzienlijk minder.
Het gemiddeld bruto maandloon als werknemer in de marketing en communicatie lag volgens het Jobat Salarisrapport 2022 op 3.104 euro. Dat is een stuk onder het gemiddelde bruto maandloon van 3.748 euro over alle sectoren heen. Al zijn de groei- en promotiemogelijkheden in deze sector vaak eindeloos.