De jaarpremie bedraagt € 140,00 inclusief € 23,00 servicebijdrage en 21% assurantiebelasting. Indien uw tractoren geregistreerd zijn betaalt u vanaf de tweede en volgende geregistreerde tractor jaarlijks € 12,10 aan servicebijdrage.
Wanneer je kiest voor een oldtimer tractorverzekering betaal je € 62,- per jaar. Deze verzekering is bedoeld voor de echte oldtimer tractor liefhebber die houdt van toerritjes en het showen van de tractor.
Voor de oldtimerverzekering moet uw auto, motor, bromfiets of tractor minimaal 25 jaar oud zijn.
Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt. De premie voor WA dekking is een vast bedrag.
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Of een auto een oldtimer is, verschilt per verzekeraar. Leeftijd, merk en gebruik tellen allemaal mee. Een klein aantal verzekeraars biedt een youngtimerverzekering aan voor auto's van 15 tot 25 jaar.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Het nieuwe G rijbewijs is van toepassing voor landbouwtractoren en land- en tuinbouwmachines welke op de openbare weg komen en dus over een nummerplaat beschikken. Het G rijbewijs is ook noodzakelijk voor de tuinbouw en de tuinaanlegsector. Tenminste voor die personen die geboren zijn na 30/9/1982..
Hoe gaat de registratie in zijn werk? Bestaande voertuigen kunt u vanaf 1 januari 2021 zelf registreren via de website van de RDW zonder technisch gekeurd of geschouwd te worden (€ 18,00). Dit kan alleen gedurende de overgangsperiode, die van 1 januari tot en met 31 december 2021 duurt.
Vanaf 1 januari 2025 wordt dat toch verplicht. Als er een retro reflecterende kentekenplaat bevestigd is, is een afgeknotte driehoek niet meer verplicht. Er mogen voor oldtimer tractoren de normale rechthoekige en vierkante kentekenplaat alsmede de kleinere vierkante plaat t.b.v. motoren worden gemaakt.
Landbouwvoertuigen die in het verkeer gesteld zijn sinds meer dan 25 jaar kunnen ingeschreven worden als oldtimers. De oldtimers zijn onderworpen aan een specifieke technische keuring.
Met de tractorverzekering van Univé kunt u op een passende wijze uw tractor verzekeren. Kies uit drie hoofddekkingen: WA (Wettelijke aansprakelijkheid) met werkrisico, WA+ of All Risk. En eenvoudig uit te breiden met aanvullende verzekeringen voor bijvoorbeeld extra aanrijdingsschade, eigen gebrek, en rechtsbijstand.
De kosten voor registratie bedragen € 18. Als een voertuig moet worden gekeurd komen deze kosten er nog bovenop. Een keuring kost zo'n € 200. Na het registeren ontvang je een kentekencard waarmee je jouw kentekenplaat kan aanvragen.
Om een nieuwe tractor op wielen of rupsbanden vanaf 1 januari 2020 in te kunnen schrijven bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.
Wilt u uw (land)bouwvoertuig laten registreren (kentekenbewijs aanvragen)? Dan moet u het door ons laten keuren. Dit doet u door een keuringsafspraak aan te vragen voor uw voertuig. Online registreren kan sinds 1 januari niet meer.
Een landbouwvoertuig mag in bepaalde gevallen rijden op rode diesel, die volledig of gedeeltelijk vrijgesteld is van accijnzen. Maar dat is alleen toegelaten als het landbouwvoertuig een rode G-nummerplaat heeft.
Om op een tractor of trekker te mogen rijden, heb je nu als 18-jarige (of ouder) geen rijbewijs nodig. Als je 16 of 17 jaar oud bent en arbeid verricht met een trekker, moet je wel in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs.
Hoe inschrijven? Wanneer je een tweedehands landbouwvoertuig koopt, ga je met de documenten naar een keuringsstation naar keuze voor een administratieve keuring. Met het verkregen document 'aanvraag tot inschrijving', kunnen wij de nummerplaat aanvragen en starten wij je verzekering.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
In de jaren zestig vebruikte een middenklassesedan uitgerust met een viercilindermotor gemiddeld zo'n 10 l/100 km. Zescilinderblokken waren toen populairder dan vandaag de dag en dronken gemakkelijk 2 tot 3 liter meer. Veel onredelijker waren de V8- en V12-motoren; daarmee joeg je er snel 17 of 18 l/100 km door.
De duurste oldtimerverzekering is die van Bovemij Verzekeringen, met een premie van €181,-. Kijken wij naar de premie voor een casco dekking dan is GIO adviesgroep de voordeligste met een percentage van 1,36%, Reaal Verzekeringen heeft daarentegen het hoogste percentage van 4% over de getaxeerde waarde.
Bij de oldtimerverzekering van de ANWB heb je de keuze uit twee basisdekkingen. Met de dekking WA ben je verzekerd voor de schade die jij met je auto of motor veroorzaakt aan anderen. Met de dekking Volledig Casco ben je voor verschillende schades verzekerd inclusief schade aan jouw eigen voertuig.