Creativiteit is aangeboren én aangeleerd. We hebben geen creativiteitskwab in onze hersenen; creativiteit hangt vooral af van de communicatie tussen breingebieden. Mensen die hoog scoren op een creativiteitstest hebben bijvoorbeeld vaak veel interactie tussen hun twee hersenhelften.
De creativiteit komt meestal tot stand door de interacties binnen en buiten de organisatie, team of groep. Persoonlijke creativiteit Het produceren van ideeën die nieuw zijn voor het individu, maar die reeds door anderen zouden kunnen zijn geproduceerd.
Creativiteit is aangeboren én aangeleerd. Je kan het zien als een sport. Een bal trappen kan vrijwel iedereen, maar de een is een natuurtalent en de andere moet hard trainen om op hetzelfde niveau te komen.
Creativiteit bestaat uit twee onderdelen. Je idee moet in eerste instantie nieuw zijn. Je bedenkt dus iets wat er nog nooit is geweest. Daarnaast moet het idee toepasbaar zijn, zoals een niet eerder bedachte oplossing voor een probleem.
Er zijn meerdere vormen van creativiteit, vijf om precies te zijn: individuele creativiteit, groepscreativiteit, persoonlijke creativiteit, historische creativiteit en commerciële creativiteit.
Sommige mensen lijken een aangeboren talent te hebben voor creativiteit. Misschien is dat ook wel echt zo. Toch kun je, ook als je jezelf totaal niet creatief vindt, leren om creatief te zijn. Je kunt het triggeren en trainen.
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken. Creativiteit kan betrekking hebben op het denken of op het doen.
Kernkwaliteit : creativiteit
Jouw kernkwaliteit is voor jou vaak zo vanzelfsprekend dat je er niet eens bewust van bent dat het een kwaliteit is. Voor jou is het 'niet meer dan normaal' dat je creatief denkt en continu ideeën hebt. Het is datgene wat jou 'echt jou' maakt.
Creativiteit is aangeboren én aangeleerd. We hebben geen creativiteitskwab in onze hersenen; creativiteit hangt vooral af van de communicatie tussen breingebieden. Mensen die hoog scoren op een creativiteitstest hebben bijvoorbeeld vaak veel interactie tussen hun twee hersenhelften.
Wanneer je te maken hebt met veel stress of een burn-out, kan dit een negatieve invloed hebben op jouw creativiteit. Het kost namelijk veel denkvermogen om iets te kunnen creëren. Je moet creatief kunnen nadenken, maar wanneer je gestrest bent, kan dit extra moeilijk zijn.
De linkerhersenhelft bevat ons vermogen om logisch te redeneren, structuur aan te brengen etc. Onze rechterhersenhelft bevat meer ons gevoelsleven en daar huist ook meer onze creativiteit. Iedereen heeft beide hersenhelften. Dus iedereen is in staat zijn creatieve kant aan te wenden.
inventief (bn) : creatief, fantasierijk, ingenieus, origineel, scheppend, vernuftig, vindingrijk. artistiek (bn) : creatief, kunstig, kunstvol, kunstzinnig, muzisch.
Een creatief persoon staat open voor nieuwe dingen en pikt in een willekeurige situatie signalen op die andere mensen niet oppikken. Creatieve mensen oordelen niet snel, maar staan open voor andere denkbeelden en proberen zich in te leven hoe de situatie door de ander wordt ervaren.
Creatieve ideeën kunnen tot stand komen via het bewust anders ordenen van informatie (lateraal denken) of via minder gestructureerde technieken (onder andere brainstormen). Creativiteit an sich is feitelijk dus: 'iets nieuws zien'.
Creativiteit wordt gekenmerkt door vrijheid van denken, een niet te volgen logica, onverwacht, willekeurigheid, geestdrift. Bij structuur denk ik aan processen, kaders, wetmatigheden, logica en controle. Dit zijn tegengestelde krachten.
Nieuwe ervaringen kunnen je creativiteit met 15% verhogen. Neem eens een andere route naar huis, doe je boodschappen in een andere supermarkt of eet iets wat je nog nooit gegeten hebt. Wat ook goed werkt is om elke dag 10 minuten iets nieuws leren, bijvoorbeeld een paar woorden in een nieuwe taal of een muziekstuk.
Waardevolle ideeën ontstaan vaak wanneer we nieuwe indrukken krijgen. Veel mensen hebben de ervaring dat ze tijdens vakanties op hun goede ideeën kwamen. Een nieuw idee is vaak een inzicht dat ontstaat doordat we twee zaken, die ogenschijnlijk niet met elkaar verband houden, ineens wel verbinden.
Creativiteit stimuleert de verbeelding van kinderen. Zo kan de fantasie lekker de vrije loop nemen. Door de verbeeldingskracht van kinderen te vergroten zullen ze problemen eerder gaan herkennen en hier dus ook sneller een oplossing voor kunnen bedenken. Creativiteit en verbeelding stimuleren elkaar.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga.
Creativiteit is het scheppend vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare oplossingen voor bestaande problemen te vinden. Dat creatieve vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.
Creativiteit geeft waarde aan de mens. Creativiteit is een intellectuele bron. Een creatief persoon is flexibel, levendig een creëert nieuwe mogelijkheden. “Creativiteit kun je leren zoals leren lezen.”