De eerste veiligheidsgordel werd door de Britse uitvinder George Cayley (1773-1857) uitgevonden.
Geschiedenis. De eerste autogordel werd in 1956 door Ford geïntroduceerd. Volvo heeft in 1959 de driepuntsautogordel (type dat nog steeds gebruikt wordt) ontworpen. Sindsdien is de autogordel langzaamaan steeds meer gemeengoed geworden.
De uitvinding van de driepuntsgordel
De echte doorbraak kwam in 1959, toen de Zweedse ingenieur Nils Bohlin, in dienst van autofabrikant Volvo, de driepuntsgordel uitvond.
Geschiedenis van de autogordel
De autogordel is in de jaren 1930 en 1940 geïntroduceerd in sommige auto's, maar is pas echt doorgebroken in 1959. Toen heeft de Zweedse ingenieur Nils Bohlin van autofabrikant Volvo de driepuntsgordel uitgevonden.
Ten eerste zit de lus daar om ervoor te zorgen dat de gesp van je gordel niet naar beneden zakt, zodat die - als je je gordel wilt omdoen - direct binnen handbereik is. De gesp blijft dus hangen achter de lus. Ook voorkomt de lus dat de gesp tegen de binnenkant van je auto slaat als je je gordel losmaakt.
De eerste veiligheidsgordel werd door de Britse uitvinder George Cayley (1773-1857) uitgevonden. Vanaf de jaren dertig werden veiligheidsgordels in vliegtuigen gebruikt. Na de Tweede Wereldoorlog werd de veiligheidsgordel in auto's sterk gepropageerd door Robert McNamara.
De reden voor de stoffen lus op moderne veiligheidsgordels
Tijdens een ongeluk is deze lus van stof bedoeld om te scheuren, wat in feite helpt om een deel van de schok van de botsing te absorberen . Naast het helpen beschermen van passagiers, voorkomt deze lus ook dat veiligheidsgordels langs de zijkant van de stoel glijden tijdens het rijden.
In 1959 ontwikkelde de Volvo-ingenieur Nils Bohlin de moderne driepuntsgordel. Hoewel het ontwerp gepatenteerd was, besloot het bedrijf het patent open te laten, zodat alle voertuigfabrikanten het gratis konden gebruiken .
De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie. Bij turbulentie zakt het vliegtuig onverwacht een stuk naar beneden.
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
Al eerder was door de Oostenrijkse chemicus Abraham Shreiner de benzine uitgevonden. De eerste automobielen werden dan ook gemaakt met een verbrandingsmotor op benzine. De Belg Etienne Lenoir bouwde in 1862 de eerste auto met een verbrandingsmotor op aardolie.
De Britse autowebsite Arnold Clark blikte terug op wat nu de universele moderne veiligheidsgordel is, die in 1959 werd ontworpen door Volvo-ingenieur Nils Bohlin. Destijds waren veiligheidsgordels eenvoudige tweepuntsgordels voor de taille, en bij ongelukken deden ze vaak meer kwaad dan goed.
Driepunts veiligheidsgordel van Volvo- de effectiefste levensreddende vondst voor het verkeer in de afgelopen 50 jaar. Er zijn maar weinig mensen die zoveel levens hebben gered als Nils Bohlin - de Volvo-ingenieur die in 1959 de driepunts veiligheidsgordel van het V-type uitvond.
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Hoeveel kost een boete als je geen gordel draagt? 116 euro + administratieve kost (onmiddellijke inning).
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
De uitstekende veiligheidsreputatie van de commerciële luchtvaart, met een zeer laag aantal dodelijke ongevallen, heeft de noodzaak om schoudergordels in grote passagiersvliegtuigen te implementeren verminderd .
In veel culturen wordt het nummer gezien als een ongeluksgetal. Door geen rij 13 te hebben, proberen luchtvaartmaatschappijen rekening te houden met het bijgeloof van hun passagiers, zodat niemand op de 'ongeluksrij' moet gaan zitten. Dat is bijvoorbeeld zo bij Ryanair, Lufthansa, Air France en Emirates.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Bohlin komt uit de lucht- en ruimtevaartindustrie en had gezien welke spanningen het menselijk lichaam ondervindt bij botsingen met hoge snelheid. Hij kende de beperkingen van beveiligingsmiddelen, met name die welke oncomfortabel en moeilijk te gebruiken zijn.
Volvo heeft dan ook besloten zelf geen motoren meer te ontwikkelen... maar wel een extern bedrijf op te richten voor de ontwikkeling. Hetzelfde, maar toch helemaal anders. Volvo zal samen met moederbedrijf Geely een nieuwe onderneming oprichten die instaat voor de ontwikkeling en assemblage van verbrandingsmotoren.
Het detectiesysteem voor de voorpassagier werkt met sensoren die deel uitmaken van de voorpassagiersstoel en de veiligheidsgordel . De sensoren zijn ontworpen om de aanwezigheid van een correct zittende passagier te detecteren en te bepalen of de frontale airbag voor de voorpassagier moet worden ingeschakeld.
Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.
Jouw autogordel is ontworpen om lang mee te gaan en je veilig te houden op de weg. Hoewel er geen vaste vervangingsperiode is, raden fabrikanten over het algemeen aan om autogordels om de 10-15 jaar te vervangen.