Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Het is belangrijk om direct naar een garage te gaan, omdat een kapotte verstuiver uiteindelijk kan leiden tot een gescheurde cilinder en een defecte motor. Voor één nieuwe verstuiver betaal je 200 tot 300 euro. Heb je vier cilinders en dus vier nieuwe verstuivers nodig dan ben je tot wel 1.200 euro kwijt.
Het gevaar van kapotte verstuivers
Problemen met een verstuiver zijn over het algemeen redelijk onschuldig (en makkelijk te verhelpen door het plaatsen van nieuwe), maar wanneer u te lang door blijft rijden met het probleem kan dit catastrofale gevolgen hebben voor uw motor.
Net als bijna alle onderdelen van de auto kunnen ook injectoren slijten, of acuut kapot gaan. De slijtage slaat meestal toe na een bepaald aantal kilometers. Dit proces kan wel versneld worden door het tanken van mindere brandstof, zoals brandstof uit het buitenland of brandstof die niet voor jouw auto geschikt is.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord. Het lek verstoord vervolgens de druk met als gevolg dat er te veel of te weinig brandstof op het verkeerde moment ingespoten wordt.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Elke injector wordt eerst getest volgens specificaties (brandstofdruk) gelijk aan uw voertuig, waarbij testwaarden worden genoteerd. Vervolgens vindt, waar nodig, een ultrasoon reiniging plaats, waarna opnieuw getest wordt en ook de nieuwe waarden worden genoteerd.
De beste auto om veel kilometers mee te maken
Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Zoek in het Guinness Book of Records naar de auto met de hoogste kilometerstand ter wereld (uitgezonderd commerciële voertuigen), en je komt in Amerika terecht. Irv Gordon rijdt al 47 jaar met een Volvo P1800 en zit bijna aan 5 miljoen kilometer, oftewel 120 keer de wereld rond.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
Met een injector cleaner kun je het brandstofsysteem eenvoudig zelf reinigen, dus ook de verstuivers en de injectoren. Het beste is om het iedere 5000 km preventief toe te passen. Ook is het mogelijk de injector reiniger toe te passen wanneer de injectoren al vervuild zijn.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
Algemeen: Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop.
De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers, ook wel genoemd de derde common-rail generatie van Bosch, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.
Injectoren spelen een essentiële rol bij moderne benzinemotoren. Ze zorgen voor vermogen, een gunstig brandstofverbruik en voor lage emissies. Niet goed werkende injectoren kunnen tot serieuze motorschade leiden. Daarom moeten niet goed functionerende injectoren vervangen worden.
De injector spuit de brandstof in op de inlaatklep. De langs stromende lucht zorgt ook bij dit systeem voor de vermenging voordat het lucht- brandstofmengsel in de verbrandingsruimte komt. Het voordeel t.o.v. indirecte inspuiting is dat de hoeveelheid brandstof een stuk nauwkeuriger geregeld kan worden.
Jouw injectoren reinigen met hulp van ultrasoon is een uitstekende oplossing om de injectoren tot diep in de poriën te reinigen. Na het reinigen van injectoren (met behulp van ultrasoon), zullen deze opnieuw getest moeten worden op lekken of nadruppelen.