Wat kost elektrisch rijden per kilometer Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Torenhoge afschrijving én mrb maken EV-rijden duurder
Dat blijkt uit berekeningen van de ANWB in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor. Het verschil is aanzienlijk. Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine.
De prijs van 1 kWh stroom, in maart 2024, is gemiddeld €0,40 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,06 per kilometer – 6 euro per 100 km.
Een elektrische auto compenseert zijn hogere aanschafprijs met het feit dat de aandrijflijn goedkoper is in gebruik. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Het verschil is aanzienlijk. Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto's van 46.000 euro - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (ev) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden.
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,037 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij?Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
De winnaar voor de 'Nieuwkomer van het jaar 2024' is bekend: de BMW iX1!
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Een elektrische auto kost gemiddeld € 522 per maand. De kosten van een elektrische auto per maand zijn op te splitsen in verschillende onderdelen, namelijk de wegenbelasting, het onderhoud, de afschrijving, het opladen en de autoverzekering.
Uit het onderzoek komt naar voren dat eigenaren van een auto met verbrandingsmotor in 2021 gemiddeld in totaal 548 euro kwijt waren aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto (EV) pakte dit bedrag met een gemiddelde van 340 euro een stuk lager uit.
Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Met een snellader langs de snelweg kan je jouw elektrische auto razendsnel opladen. Met zo'n snellader heb je tussen de 10-60 minuten weer een volle accu. Deze snelladers zijn enorm krachtige laadpalen met speciale aansluitingen waardoor ze met vermogens tot wel 350 kW kunnen laden.
Laden is goedkoper dan benzine
Laden is dus eigenlijk altijd goedkoper dan op benzine rijden. Zelfs in het meest ongunstige geval, wanneer je altijd zou snelladen en daar geen goedkoper abonnement voor zou afsluiten, kom je per kilometer op dezelfde 13 cent aan energiekosten uit die de benzinerijder ook kwijt is.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Maandelijkse kosten van een laadpaal thuis
De maandelijkse kosten bedragen ongeveer € 3 tot € 10. Los van deze abonnementskosten betaal je met de laadpas ook een bedrag per kWh. Providers berekenen verschillende tarieven per kWh. Maandelijks krijg je automatisch de factuur van de afgenomen energie toegestuurd.