Een standaard/nieuwe Vespa Sprint, Primavera of Piaggio Zip loopt gemiddeld 25 a 29 km/u. Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus).
Maar voor een hoge topsnelheid kom je al snel uit bij een andere CDI (voor carburateur) of ECU (voor de nieuwere injectie scooters). Het meest verkochte product om op te voeren is de Malossi Multivar. Deze set is geschikt voor elk model Piaggio Zip en hiermee haal je het maximale uit je scooter.
Malossi 80cc cilinder + 80 ecu voor de Vespa Sprint/Primavera, Piaggio Zip 4t 3v IGET. Wanneer deze set onder je scooter gemonteerd wordt dan zal de topsnelheid + optrekt aanzienlijk toenemen! Doordat de ECU begrensd is op 10.000 toeren zal de topsnelheid gemiddeld rond de 65-70kmh liggen met Malossi variateur.
Injectie Scooter Opvoeren? Injectie scooters zijn brandstof scooters zonder elektrische carburateurs. Wat betreft het opvoeren van zulke scooters is het hetzelfde als bij andere scooters en is bij ons ook gewoon mogelijk.
De Zip wordt ook veelvoudig gebruikt in de racerij. Dit komt doordat de Zip een makkelijk te bewerken en op te voeren scooter blijkt, onder andere door het lichte en sterke frame en het motorblok waar veel modificaties voor te verkrijgen zijn.
Wil je een iget scooter opvoeren, dan moet je allereerst andere rollen (variateurrollen) plaatsen en een gladde variobus (variateurbus). Deze injectie scooters hebben namelijk geen losse varioring meer, maar een variobus met een vaste verdikking. Hoe zwaarder de rollen, hoe hoger de topsnelheid.
Zip 2 takt 70cc SP voorvork
De topsnelheid is 92,6 km/h op de gps en trekt keurig naar zijn top...
Welke scooters zijn niet op te voeren
Alle modellen van Piaggio, SYM, Kymco, BTC, AGM, Turbho, en Killerbee zijn verder op te voeren of te ontgrenzen. De enkeling die nog niet is op te voeren betreft een injectie model, maar als het aan ons ligt duurt ook dat niet lang meer.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Met deze vertanding kun je de prestaties van je scooter verbeteren en de meeste halen uit je motor. Dankzij de langere constructie van de vertanding kun je een hoger topsnelheid behalen. Deze upgrade wordt vaak gemonteerd bij de montage van een 80cc cilinder, waardoor je scooter nog krachtiger wordt.
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Wat betekent IGET eigenlijk? IGET staat voor Italian Green Experience Technology. Ze zijn bij Piaggio hard aan het blokken geweest om een vervanging te ontwikkelen voor de carburateur motorblokken. HEt resultaat waren de IGET motorblokken.
Opvoeren tot 34 of 54 km per uur
Vanaf dat moment mag je dan ook niet meer verder rijden en moet de scooter in originele toestand worden teruggebracht. Als hij is afgevoerd (omgekeerde van opvoeren) dan moet je een afspraak maken bij de RDW om je scooter opnieuw te laten keuren.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Bij een 2-takt kun je de huidige cilinder vervangen door een cilinder met een grotere diameter of vervangen door een cilinder met dezelfde diameter maar grotere poorten. Zo komt er meer benzine in de motor, gaat het toerental omhoog en ontstaat er meer trekkracht.
Het boetebedrag is afhankelijk van hoeveel harder je scooter rijdt. Tot en met tien kilometer per uur gaat het om een boete van 60 euro. Van elf tot en met vijftien kilometer per uur gaat het om een boete van 120 euro. En bij meer dan vijftien kilometer per uur te snel gaat het om een boete van 250 euro.
Bij de onbegrensde ECU Vespa iGet is dit afgeregeld op 10.000 toeren. Deze scooters hebben standaard ook 2 anti-manipulatie schroeven geïnstalleerd op de carterkap, deze worden vervangen door de twee meegeleverde Piaggio OEM schroeven. De kit bevat ook een nieuwe open luchtfilterslang die de luchtdoorlaat vergroot.
Directe benzine inspuiting levert ten opzichte van indirecte injectie een hoop voordelen op — lager brandstofverbruik, lagere CO2-uitstoot en een betere verbranding — maar er kleven ook een aantal nadelen aan. Eén van die nadelen is dat motorproblemen - zoals een schokkende motor - sneller optreden.
De begrenzer van de scooter schakel je in zodra je de politie hebt waargenomen. Wanneer de begrenzer ingeschakeld is, haalt jouw scooter de maximale snelheid die is toegestaan wanneer de scooter op de rollerbank wordt geplaatst. Een begrenzer voor de scooter heeft invloed op de CDI en zijn werking.
Uiteraard is het niet legaal om met een 70cc te rijden, dat is in wezen een motorfiets waarvoor je rijbewijs A moet hebben (niet hetzelfde als de A van AM).
De snelle 60cc 2-takt motoren worden op een mini-frame geplaatst en bereiken topsnelheden van 100km per uur! Ook Max Verstappen begon ooit met een 60cc motor!
70cc zip 4t cilinderkit, compleet met zuiger. De pakkingset zit er niet bij, maar deze kan je uiteraard mee bestellen. Geschikt voor Piaggio 4-takt 2 kleppen (4T 2v) motorblokken.