Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
Het onderdeel dat zorgt voor een goede en lekdichte afdekking van het kleppendeksel, is de zogenaamde kleppendekselpakking. Deze pakking wordt gemaakt van verschillende materialen, zoals kurk, kunststof of composiet, en is in alle gevallen hittebestendig.
Een lekkende kleppendekselpakking moet worden vervangen omdat de lekkende olie anders in het milieu terecht komt. Ook kan het zijn dat de olie op het uitlaatspruitstuk terecht komt en dat u de verbrandende oliedamp door uw kachel in het interieur van de auto krijgt.
Het kleppendeksel heeft als taak de olie in de motor te houden en de cilinderkop te vrijwaren van vervuiling door stof en vocht van buitenaf. Omdat er in dit gedeelte van de cilinderkop geen hoge druk heerst, kan het kleppendeksel van aluminium, dun plaatstaal of zelfs kunststof gemaakt zijn.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen. Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
De schrik voor iedere auto rijder, want het vervangen en repareren hiervan is een dure aangelegenheid, maar afhankelijk welke auto u rijdt kost een gemiddelde vervanging toch wel rond de duizend euro.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Onderstaande defecten kunnen olielekkage veroorzaken:
Koppakking lek. Klepdekselpakking. Carterpanpakking. Krukaskeerring.
Betekenis. De code RA2/ nat betekent letterlijk: Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) hebben een overmatige vloeistoflekkage.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
De hoeveelheid olie die nodig is om uw motor te verversen is 4,5 liter.
De koppakking gaat niet zomaar kapot. Meestal is dat het gevolg van een ander probleem. Denk aan een slecht werkende waterpomp of verstopte radiator waardoor de motor te heet wordt. Ook te weinig olie of koelvloeistof kunnen leiden tot een kapotte koppakking.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.