Reggio Emilia gaat uit van het competente kindMen vertrouwt erop dat kinderen alles in huis hebben om zichzelf en de wereld te leren kennen. Dit betekent niet dat een kind alles al kan, maar dat het alles al in huis heeft om zichzelf en de wereld te leren kennen.
De filosofie van Reggio Emilia stelt een duidelijke kindvisie centraal waarin staat dat ieder kind nieuwsgierig en leergierig is en een eigen manier heeft om te leren. Onze kindvisie heeft onder meer gevolgen voor het inrichten van de ruimte, de uiteenlopende manieren waarop we leren en het handelen van de leerkracht.
In de visie van Malaguzzi is het belangrijk dat alles vanuit het kind komt. Hij vindt dat elk kind zich in honderd talen moet kunnen uiten. De volwassenen om het kind heen hebben de taak om hem met zo veel mogelijk van deze 'talen' kennis te laten maken.
De eerste pedagoog zijn de kinderen. Juist de onderlinge verschillen vormen de bouwstenen voor hun ontwikkeling; ze vormen de dynamiek van het proces. De tweede pedagoog, dat zijn de aanwezige volwassenen, zij voeden het kind op. De derde pedagoog is de omgeving; de ruimtes en de geboden materialen.
Reggio Emilia pedagogiek
Ze leren het meest van elkaar. De pedagogisch medewerkers reflecteren voortdurend op hun rol als tweede pedagoog. Er wordt gekeken hoe de omgeving (de derde 'pedagoog') zó kan worden aangepast dat deze inspirerend is en kinderen uitdaagt tot veelzijdig onderzoek en leerervaringen.
het bieden van emotionele veiligheid; gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties; gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties; het bieden van de gelegenheid om zich de waarden, normen en de cultuur van de samenleving eigen te maken.
Het erkende VVE-programma “Sporen” sluit aan bij deze pedagogiek en wordt binnen Kinderopvang Baloe als leidraad gebruikt bij de VVE- gerichte aanpak. “Sporen” (Stichting Pedagogiek Ontwikkeling Reggio Emilia Nederland) is de vertaling van de pedagogiek uit Reggio Emilia naar de Nederlandse situatie.
Pedagogiek gaat over de eigen houding als docent, over aandacht, over voorleven, over verbinding maken. In het licht van duurzaamheidsvraagstukken gaat het ook over de vraag hoe je leerlingen en studenten open en nieuwsgierig tegemoet kunt treden. Onder didactiek verstaan we de manier van lesgeven.
Janusz Korczak was een Poolse kinderarts, pedagoog en kinderboekenschrijver. Hij maakte zich sterk voor kinderrechten: kinderen hebben het recht te zijn zoals ze zijn, kinderen hebben het recht op de dag van vandaag en kinderen hebben het recht op hun eigen dood.
Volgens Reggio Emilia uiten kinderen zich in 100 talen, waarmee gedoeld wordt op alle verschillende vormen van verbale en nonverbale communicatie die een jong kind uitwisselt met zijn of haar omgeving. Al deze vormen hebben hun eigen zeggingskracht en uitdrukkingsmogelijkheden.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Volgens de visie van Montessori is een kind vanuit zichzelf gemotiveerd om zich te ontwikkelen en te leren. Dit uit zich in een spontane belangstelling, die per kind verschilt. Bovendien verandert deze belangstelling in de loop van de tijd.
Daarnaast staat Sporen voor een afkorting van Stichting Pedagogiek Ontwikkeling Reggio Emilia Nederland. * Sporen is een programma voor voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters en kleuters met een taalachterstand.
Het hoofddoel van Piramide als VVE-programma is het voorkomen en/of verminderen van onderwijsachterstanden door het stimuleren en ondersteunen van de brede ontwikkeling van jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden in een veilige omgeving en een positief educatief klimaat.
Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid. Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog.
Werken aan de emotionele veiligheid doen we door:
Te zorgen voor een positieve en ontspannen groepssfeer, voorspelbaarheid in het dagritme en duidelijk te zijn over wat wel en niet mag en waarom;Goed te kijken en te luisteren naar je kind.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Als pedagogisch medewerker kinderopvang niveau 3 bied je dagelijkse opvang aan baby's, peuters en kinderen van 0 tot 12 jaar. Als gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4 bied je dagelijkse opvang aan baby's, peuters en kinderen. Je kunt ook een leidinggevende rol hebben.
Er komen elke dag verschillende kinderen en daar worden de activiteiten op aangepast. Vaak is er een thema. Ook worden er veel boekjes voorgelezen, spelen de kinderen lekker buiten en wordt er gekleurd en gekleid. Daarnaast maken ze bij veel kinderdagverblijven regelmatig een wandeling buiten.
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.