De kosten van het reviseren van een fiets accu liggen meestal tussen de €250 en €600. Deze bedragen om te reviseren zijn soms wel hoger dan de nieuwprijs van de accu zelf. Het aanschaffen van een nieuwe accu is dan ook bijna altijd voordeliger dan het reviseren van uw oude accu.
Een fietsaccu revisie begint vaak al vanaf €250 en loopt op tot maximaal €500, waarbij het in veel gevallen ook mogelijk is de capaciteit te verhogen. Dit doordat er gebruik gemaakt kan worden van de nieuwste techniek en beste kwaliteit. De goedkoopste fietsaccu is een revisie van de accu.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
Bij sommige fietsen is het ook mogelijk om te kiezen voor een zwaardere accu. Je kunt dan (tegen bijbetaling) kiezen voor een zwaardere accu (bijvoorbeeld 600Wh of misschien wel 750Wh). Een accu met meer Wh staat namelijk gelijk aan een grotere actieradius.
Het is nog steeds mogelijk om te fietsen als de accu leeg is. Je fiets zal voorrang geven aan bepaalde functies om zo energie te besparen.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
Sommige merken zjin gemiddeld wat betrouwbaarder dan andere. Bekijk op het display hoeveel kilometer de e-bike heeft gereden. Gemiddeld rijden e-bikebezitters vaak minder dan 1500 km per jaar. Iemand met een grote woon-werkafstand kan echter zo meer dan 5000 km per jaar rijden.
Moet ik mijn accu altijd helemaal leeg rijden? Nee, juist niet. bij oude typen batterijen was er vaak wel sprake van dat de accu 'lui' werd als je deze niet leeg reed, maar bij Li-ion accu's geldt dat geheugen effect niet. Sterker nog, de accu slijt sneller als je deze keer op keer leeg rijdt.
Fietsaccu reviseren kosten laag: Het reviseren van een fiet accu kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, echter kost het vaak een hoop geld. Het reviseren van een fietsaccu verschilt altijd in prijs, afhankelijk van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is.
Wat kost een gemiddelde fiets accu nieuw? De kosten van een gemiddelde fiets accu bedragen rond de €350 en €550 euro. De meeste accu's zijn tegenwoordig 400Wh of soms wel 500Wh. Deze hogere capaciteit is tegenwoordig een steeds normalere capaciteit.
Bij revisie van een e-bike accu worden de oude cellen van deze batterij vervangen door nieuwe. De behuizing waarin de accucellen zich bevinden, kan daarna gewoon nog een ronde mee. Het is van belang dat de nieuwe cellen van goede kwaliteit zijn. De capaciteit/actieradius van de accu kan dan zelfs iets worden vergroot.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
De accu en kou
Natuurlijk kun je gewoon op je elektrische fiets rijden in de wintermaanden, ook als het vriest. Alleen, de accu kan niet goed tegen kou. Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt.
Het is daarom het beste om de accu bij kamertemperatuur te bewaren en pas op de e-bike te plaatsen wanneer je op weg gaat. Als het rijden in de winter te koud voor je is, kun je de accu het beste bewaren bij een temperatuur tussen 10 en 20 graden Celsius en het laadniveau tussen de 50 en 80 % houden.
Fiets accu resetten
Volgens een andere website is een andere optie om de batterij te controleren. Bij het reviseren van uw fietsaccu wordt de uitgeputte energiecel van uw fietsaccu vervangen door een nieuwe energiecel en keert de accu terug naar zijn oorspronkelijke capaciteit.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De Bosch PowerPack 700 Active / Performance 36V 20Ah vervangende Bosch Fietsaccu Power Pack voor elektrische fietsen heeft een capaciteit van 20 ampère-uur (Ah). Dit is dan ook de Bosch PowerPack Fietsaccu met de allergrootste capaciteit op de markt.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer.Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Van een uur 200 watt trappen wordt een goed getrainde fietser lekker moe. En 250 watt trappen is voor een goed getrainde fietser voluit fietsen en net een uur vol te houden.