Distributieriem vervangen Opel Astra kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
U vraagt naar de interval voor vervanging van de distributieriem. Die is bij dit type Opel Astra elke 150.000 km of 10 jaar.
Opel Astra 2.0 16V (tot 2003) = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V (vanaf 2003) = 90 000 kilometer of 6 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V OPC = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V Turbo = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
In de Opel Astra zit je behoorlijk veilig. Bij de crashtest behaalde het autootje met vijf sterren de hoogste score. Verder is de Astra uitgerust met een automatisch noodremsysteem, dat bijgesteld kan worden en je waarschuwt bij gevaarlijke situaties.
Uitvoeringen en varianten
De basismotor is een 1,0 liter driecilinder met turbo en met een vermogen van 77 kW/105 pk. De tweede motor is een vernieuwde versie van de vertrouwde 1,4 liter viercilinder met turbo, die nu 110 kW/150 pk levert. Als topmotorisering dient een 1,6 liter turbomotor met 147 kW/200 pk.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Opel Astra. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
U vraagt of de betreffende Opel Meriva een distributieketting of riem heeft. Deze Meriva is voorzien van een distributieketting en is er geen sprake van een voorgeschreven vervangingstermijn.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Distributieriem: Het knappen van een distributieriem kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan door slecht onderhoud of door koelwater en/of olielekkage de kwaliteit van de distributieriem zo achteruitgegaan en versleten zijn dat deze spontaan kan knappen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Amsterdam. De eerste exemplaren van de nieuwe Opel Astra zijn in de fabriek in Rüsselsheim van de band gerold.
Moderne synthetische (SAE 5W-30) motorolie voor personenauto's en bestelwagens.
In de loop der tijd kregen de haaien een permanente, doch verscholen plek in Opel-interieurs. Bij de ADAM vind je ze in het deurvak en bij de bekerhouder in het midden, de huidige Astra heeft ze op dezelfde plek als bij de Corsa.