Een 2-takt bougie kopen kan bij ons al vanaf 2,70 euro. Naast lage prijzen en een snelle levering mag je bij ons ook achteraf betalen!
De meeste (2-takt) scooters hebben standaard een bougie met hittegraad 6 of 7 geplaatst. Voor snellers scooters is hittegraad 8 het meest geschikt.
Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie.
bougie. De bougie zit met zijn uiteinde in de cilinder en geeft een vonk om het mengsel van benzine en zuurstof te laten ontbranden.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Bij bol.com vind je veel verschillende soorten bougies, kijk goed welke bougies je nodig hebt en raadpleeg als je het niet weet de autohandleiding.
Meet de draad tussen bobine en CDI even na (Geel/Zwarte draad) en kijk of de massa verbinding van de bobine goed is (Groene draad). Controleer op breuken, beschadegingen, oxide en slechte/loszittende contacten van de connectoren.
Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Over het algemeen duurt een grote beurt zo'n 2,5 à 3 uur. Voor een grote scooter onderhoudsbeurt, klein of groot, dien je altijd een afspraak te maken. Onze medewerkers spreken met je af wanneer je scooter weer voor je klaarstaat. Bij een kleine beurt is het meestal mogelijk te wachten.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Versleten bougies kun je gemakkelijk herkennen, want ze veroorzaken tijdens het rijden duidelijke symptomen: de motor hapert of draait onrustig. het motorstoringslampje gaat branden. de auto trekt niet zo snel meer op.
Belangrijk om te weten. Bosch en NGK zijn de beste merken bougies. Verwar bougies voor kettingzaagmotoren niet met modellen voor automotoren. Platina en iridium bougies gaan langer mee en geleiden energie beter.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.