Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl.BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto. Van dit bedrag is 98,13 vrijgesteld van BTW. Over de overige 40,92 wordt 21% BTW berekend.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Je droomvoertuig aangekocht, maar niet in België? Dan moet je het voertuig nog invoeren in België om het op jouw naam in te schrijven. Je kan dit doen via de elektronische applicatie E705, of via een douanehulpkantoor naar keuze.
Een auto kopen in België is goedkoper en daarbij zijn auto's in België in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Vooral een jonge tweedehands auto importeren uit België wint de laatste tijd aan populariteit.
Auto's in België zijn goedkoper dan in Nederland, omdat ze daar geen bpm kennen. Maar het verschil tussen Nederland en België is bij auto's als de Ford Mustang, Land Rover Defender en Toyota Land Cruiser ronduit onthutsend.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Geen exportbewijs nodig: online exporteren
Dan kunt u uw auto inschrijven in uw nieuwe woonland. Met het bewijs van inschrijven kunt u daarna uw auto uitschrijven uit Nederland. Dat doet u online op de website van de RDW door uw auto aan te melden voor export. De RDW beoordeelt uw aanvraag binnen 5 werkdagen.
Kan ik mijn auto ook in het buitenland APK laten keuren? Rijd je met een Nederlandse auto in het buitenland, dan moet deze auto even goed aan de Nederlandse APK-eisen voldoen. In België en Spanje kan je je auto laten keuren volgens de Nederlandse APK-regelgeving.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Het keuren en registreren van een import auto kan door drukte bij de RDW lang duren. Voor Das Auto Import is dit dagelijkse routine en wij kunnen dit efficiënt voor u uit handen nemen. Voor €200,- excl.BTW regelt Das Auto Import al het papierwerk en wordt uw importauto binnen één werkdag ingevoerd.
Na de keuring van je importauto door de RDW en goedkeuring door de Belastingdienst ontvang je gemiddeld binnen vijf werkdagen een kentekenbewijs. Meestal volgt een dag later de registratiecode. Het kenteken van je import auto is dan dus op papier geregeld.
Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving. Je koopt de auto dan in het buitenland tegen 0% btw om bij import vervolgens de Nederlandse BTW van 21% aan te geven bij de Belastingdienst.
Een auto verkopen aan een buitenlander is hetzelfde als exporteren. Heb jij een goede koper gevonden dan ga je naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie bij jou in de buurt (deze zijn geopend op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur). Hier moet je het voertuig aanmelden voor uitvoer.
Exportprijzen zijn lager dan de Nederlandse prijzen omdat een buitenlandse klant de BPM-belasting niet hoeft te betalen. Dit voordeel gaat enkel op voor buitenlandse klanten die een Nederlandse auto, van na de eerste tenaamstellingsdatum 16 oktober 2006, willen uitvoeren.
U mag een verzekering aanvragen bij om het even welke verzekeringsmaatschappij met een zetel in de Europese Unie. Het maakt daarbij geen verschil wat u precies wilt laten dekken door uw verzekering (in het buitenland). U kunt dus gerust een brand-, levens-, auto- of familiale verzekering aanvragen.
Als je aanvraag aanvaard wordt, zal je per e-mail verzocht worden om binnen de tien dagen 1000 euro over te schrijven. Daarbij komt nog eens 30 euro voor de aanmaak van de kentekenplaat én de bezorgkosten.
Nadat u betaald hebt, hebt u nog 5 maanden de tijd om een voertuig via uw verzekeraar met de persoonlijke kentekenplaat in te schrijven. Een gepersonaliseerde nummerplaat kost 1000 euro.Daarbovenop komt nog 30 euro voor de productie en aflevering via de post.
1: Dacia Sandero – 11.990 euro
De allergoedkoopste nieuwe auto op de Belgische markt kon natuurlijk niets anders zijn dan een Dacia, en de goedkoopste Dacia die je kan krijgen is de Sandero.
In België lagen de prijzen gemiddeld 6% hoger dan in Nederland. In Duitsland blijkt vis het duurst. Verse vis is over het algemeen goedkoper bij ons.
Spanje, Griekenland, Finland en Denemarken, dat geen lid van de eurozone is, zijn de markten waar de catalogusprijzen vóór belasting over het algemeen de laagste zijn. In Duitsland, de grootste markt, en Oostenrijk zijn de prijzen het hoogst.