Verkeerde brandstof getankt en gereden Waarschijnlijk merk je dan dat de motor moeilijk start, ongewone geluiden maakt en er zelfs relatief snel helemaal mee ophoudt. Zet je auto in dit geval zo snel mogelijk aan de kant. Stop de motor en schakel direct een pechhulpdienst in.
Symptomen van verkeerde brandstof te hebben getankt kunnen zijn dat de motor rookt, veel motorgeluid maakt, vermogen verliest of zelfs helemaal uitvalt. Hoe verder de benzine in het systeem komt, hoe meer schade het aanricht.
Meestal kom je er na een paar honderd meter achter dat je de verkeerde brandstof hebt getankt. De brandstof is dan rondgepompt, waardoor de motor zal afslaan. Zet in dit geval de auto zo snel mogelijk langs de kant van de weg. Iedere seconde die je langer doorrijdt maakt de kans op onherstelbare schade groter.
In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen. Met de installatie kan de brandstof op een veilige en verantwoorde manier worden afgevoerd.
Ai, de verkeerde brandstof getankt. Wat nu? Volgens de ANWB grijpen jaarlijks gemiddeld 14.000 mensen naar de verkeerde vulslang tijdens het tanken. Dat zijn er bijna 40 per dag!
De kosten van verkeerd tanken hangen af van het moment dat je je fout opmerkt. Heb je de auto nog niet gestart? Dan is het leegpompen van de tank voldoende en ben je vaak voor zo'n €50,- tot €150,- klaar. Wanneer je echter al wel hebt gereden, kunnen er verschillende onderdelen van je auto beschadigd zijn.
Wanneer je wilt tanken of aftanken, dan moet je minimaal vijf liter bij het tankstation afnemen. Waarom minimaal 5 liter tanken? Dit heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel. Dit verschilt dus per verzekeraar. Dit ligt namelijk aan de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Er is dus een grote kans dat dit dus voor eigen rekening komt.
Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt slechter dan benzine en al helemaal in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdruk. Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten.
Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet. Auto's die op euro 98 horen te rijden, kunnen beter geen euro 95 in de tank krijgen. Welke benzine u het beste in de tank stopt, verschilt dus per auto.
Het kan verleidelijk zijn om weer in de auto te stappen om welke reden dan ook. Maar gemiddeld duurt het tanken slechts twee minuten , en buiten de auto blijven zal de kans op opbouw van statische elektriciteit die bij de sproeier kan worden ontladen, aanzienlijk minimaliseren.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Het gaspompmondstuk bevat een nauwe doorgang die de brandstofstroom versnelt. Naarmate het brandstofniveau in de tank stijgt en de mondstukopening nadert, zorgt de verlaagde druk in het Venturi-gedeelte ervoor dat de afsluitklep sluit , wat aangeeft dat de tank vol is.
Wanneer het kwaad al geschiedt is…
Wanneer u niet merkt dat u verkeerd heeft getankt, komt u daar snel genoeg achter. Vaak al binnen een straal van één kilometer. De brandstof is dan al rondgepompt en de motor zal afslaan.
Als u de verkeerde brandstof getankt heeft is het belangrijk de motor niet te starten of te laten lopen, en de brandstof spoedig af te laten tappen. Dit moet gebeuren door een professional met de juiste apparatuur.
2. Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop. 3. Bij de meeste tankstations kun je ook je bandenspanning controleren en zo nodig de banden bijvullen.
Tankfout Zie handleiding. Er verschijnt een waarschuwingsbericht op het informatiedisplay wanneer het brandstofsysteem niet kan worden ontlucht of de tankklep niet opengaat .
Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat is verplicht. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terechtkomen.
Diesel is zwaarder dan benzine
Een liter dieselbrandstof weegt 0,87 kg, een liter benzine 0,74 kg. Dat komt omdat de energiedichtheid van diesel hoger is dan die van benzine.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Als de tank bijna leeg is, kan de pomp oververhit raken en vroegtijdig slijten. Hoewel het dus aanbevolen wordt om minimaal 5 liter te tanken, is het altijd het beste om je tank zo snel mogelijk volledig bij te vullen om ervoor te zorgen dat je auto optimaal blijft presteren en om ongewenste problemen te voorkomen.
Rijden op diesel
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.