Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.
Je DigiD verloopt automatisch als je hem drie jaar niet gebruikt. Helaas moet je dan een nieuwe aanvragen.
Wijzigingsbericht van DigiD
Bijvoorbeeld als u een DigiD aanvraagt, uw DigiD (app) activeert, uw e-mailadres of wachtwoord wijzigt, of uw DigiD na 3 jaar verloopt. Zo controleren we of u de wijziging zelf heeft gedaan en niet iemand anders.
Vraag dan opnieuw uw DigiD aan op www.digid.nl. Na het aanvragen of van uw DigiD of de SMS-functie krijgt u per post binnen vijf werkdagen een activeringscode thuisgestuurd.
Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Lukt activeren met ID-check of sms niet? Dan krijgt u de optie om de app te activeren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt na drie werkdagen een bevestigingsbrief van DigiD dat de app is geactiveerd.
Als u uw DigiD-gebruikersnaam bent vergeten, moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Uw wachtwoord kunt u herstellen via DigiD.nl met behulp van e-mail en sms of de DigiD app.
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Het is wel zo dat steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor de toegang tot hun online dienstverlening. Zonder DigiD kunt u dus veel dingen niet via internet regelen.
Is er bij DigiD geen e-mailadres van u bekend, dan ontvangt u per brief de methode om een nieuw wachtwoord in te stellen. Hier gaan dus enkele dagen overheen en dat is vervelend als u bij uw gegevens wilt. Vul daarom uw DigiD aan met uw e-mailadres.
Ga naar de website www.digid.nl. Klik rechtsboven op Inloggen Mijn DigiD. Selecteer de optie Ik wil inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Inloggen.
U kunt uw DigiD aanvragen via de website Digid.nl. U moet hiervoor wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Informatie over het aanvragen van DigiD in het buitenland staat op de website nederlandwereldwijd.nl.
Dit wordt veroorzaakt door de instellingen van de browser die u op uw mobiele apparaat gebruikt. Uw browser staat dan ingesteld als 'desktopsite'. Ga naar de instellingen van uw browser en schakel deze functie uit. Het kan zijn dat DigiD app niet goed werkt in sommige browsers.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
Met uw persoonlijke DigiD regelt u online uw zaken met de Nederlandse overheid, zorginstellingen en pensioenfondsen. Ook vanuit het buitenland. Daarnaast kunt u met DigiD inloggen bij overheidsorganisaties in andere Europese landen die zijn aangesloten bij Europees inloggen (eIDAS).
Als het je helemaal niet meer lukt om in te loggen met je DigiD kan dit komen door de volgende oorzaken: Je gebruikt de verkeerde inloggegevens. Controleer of je de juiste gebruikt, denk aan hoofdletters en kleine letters. Je DigiD is geblokkeerd.
U kunt de DigiD helpdesk bellen op telefoonnummer 088 123 65 55 en een machtiging aanvragen. U vraagt aan de persoon die u gaat helpen om de machtiging voor u aan te vragen.
Een gebruikersnaam is nodig om in te loggen bij internetdiensten. Soms wordt de naam toegewezen door de dienst en soms mag de gebruiker er zelf een verzinnen. Vaak is de gebruikersnaam een e-mailadres, maar het kan ook een naam of een willekeurig letter- of cijfercombinatie zijn.
Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid. Dit kan nare gevolgen voor u hebben en dat moet snel worden voorkomen.
Voor het maken van een testbewijs gebruik je de ophaalcode die je per SMS of per email van de testlocatie ontvangt. Voor het maken van een herstelbewijs of vaccinatiebewijs haal je je gegevens op met je DigiD. De Nederlandse QR-code laat je scannen aan de deur van de locatie waar het coronabewijs nodig is.
Als het scannen niet lukt: Sluit de app en open deze opnieuw. Verschuif uw telefoon over uw identiteitsbewijs totdat er verbinding is. Probeer de bovenstaande handeling ook in uw hand.
Beeldmerk op rijbewijs
Op de achterkant van het rijbewijs (uitgegeven vanaf 4 juni 2018) staat een nieuw beeldmerk dat aangeeft dat het rijbewijs een inlogfunctionaliteit heeft.
Eisen gebruikersnaam
Uw DigiD gebruikersnaam is hoofdlettergevoelig en mag ook leestekens of cijfers bevatten. De gebruikersnaam moet voldoen aan 3 voorwaarden: uniek (niemand anders heeft dezelfde gebruikersnaam) minimaal 6, maximaal 32 tekens.
Er is in totaal 545 miljoen keer ingelogd met DigiD (402 miljoen in 2020), in 50% van de gevallen werd dit gedaan met de DigiD app. De sterke stijging van het aantal inlogs is grotendeels toe te schrijven aan het gebruik van de CoronaCheck-app en coronatest.nl.