Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto's met ABS uitgevoerd. Doel: Het doel van ABS is het benutten van de maximale hechting tussen band en wegdek tijdens het rijden. Daarbij zorgt de ABS er ook voor dat de rijstabiliteit behouden blijft.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''. Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten. Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel. Zodra dat wiel weer grip krijgt – dus dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen – bouwt het systeem de remdruk weer op.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Je moet een noodstop maken met een auto met ABS. Hoe kun je het beste remmen? A:Je trapt zo stevig mogelijk op de rem en houd deze vast tot je stilstaat. B:Je gaat pompend remmen waarbij je de rem telkens even loslaat.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw. Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
ABS is de afkorting van 'anti-block brake system' Dit betreft dus een antiblokkeerremsysteem. Moderne motorfietsen zijn voorzien van ABS, waardoor de wielen tijdens hard remmen niet meer kunnen blokkeren. Zo blijft het voorwiel altijd bestuurbaar en is bovendien de remweg iets korter.
Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op motoren. Al in 1985 werd ABS voor het eerst op motoren geïntroduceerd. De BMW K100 was de eerste motorfiets met ABS1. Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren wordt de motor onbestuurbaar.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
ABS is sterk en duurzaam, en wordt daarom ook gebruikt in materialen waaraan hoge eisen worden gesteld qua veiligheid, zoals autobumpers en motorhelmen. Daarnaast kent ABS vele industriële toepassingen, zoals in leidingsystemen.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Deze sensoren kunnen worden gecontroleerd via een diagnoseapparaat of een oscilloscoop. Als het waarschuwingslampje gaat branden, is het mogelijk dat de ABS-computer defect is of niet meer werkt. Dit is een relatief ernstig probleem dat professionele tussenkomst vereist.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Symptomen van een defecte ABS
Denk bijvoorbeeld aan een rempedaal dat continu schokt tijdens het remmen of remmen die aan blijven lopen. Het kan zelfs voorkomen dat een aanvullend systeem zoals ESP, ASR of PSM zichzelf volledig uitschakelt.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Het ESP-systeem beschikt over sensoren op de wielen die 25 keer per seconde meten of de richting die het voertuig opgaat overeenkomt met wat de bestuurder van het voertuig aangeeft. Dit kan namelijk afwijken wanneer je te hard door een bocht gaat of plotseling moet uitwijken voor een hindernis op de weg.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.