Doccle is een online platform waarop je facturen en documenten van uiteenlopende bedrijven kan ontvangen, afhandelen en bewaren. Zo kan je jouw privé -en zakelijke administratie op één plek organiseren.
Doccle helpt mensen bij het op tijd en eenvoudig afhandelen van administratie. Aan de hand van kleurcodes bij de documenten in de Doccle app zien mensen wanneer zij een document moeten afhandelen. Vijf dagen voor het vervallen van de betaaltermijn wordt er een herinneringsmail voor de betaling verzonden.
Hoe kan ik sterk beveiligde documenten openen in de mobiele app? In de Doccle-app, op smartphone en tablet, kan je aanmelden met itsme om je sterk beveiligde/versleutelde documenten te openen. Als je itsme reeds gebruikt, kan je vanuit de Doccle-app direct je itsme koppelen.
Al je documenten worden namelijk gratis, digitaal en op een centrale manier automatisch 7 jaar bewaard of langer indien wettelijk vereist.
E-Box is een persoonlijke en beveiligde elektronische brievenbus voor de Belgische burgers. Via eBox kan je op Doccle allerhande documenten van een steeds groter aantal overheidsinstellingen ontvangen. Meer informatie en uitleg hoe je eBox kan toevoegen in je account.
Wij halen onze inkomsten bij de bedrijven die documenten via Doccle versturen. Daardoor kunnen we garanderen dat Doccle vandaag en voor altijd volledig gratis zal zijn voor wie documenten ontvangt.
Wil je de verbinding met een organisatie op Doccle verbreken? Contacteer dan onze Customer Interaction Agents via community@doccle.be om deze verbinding te verbreken. Via onze automatische verwerking zal de organisatie in kwestie op de hoogte worden gesteld dat je geen documenten meer wenst in Doccle.
De Doccle-codes
Je rijksregisternummer staat op de achterkant van je identiteitskaart. Je Doccle-code staat op het eerste blad van je loonbrief.
Hoe je digitale loonbrief ontvangen op Doccle? Om je loonbrief digitaal te ontvangen volstaat het om een account aan te maken op Doccle en jouw sociaal secretariaat toe te voegen. Je vindt het logo van jouw sociaal secretariaat op je eigen loonbrief. Meld je aan op Doccle en selecteer jouw sociaal secretariaat!
Voor elk nieuw document ontvang je van ons een e-mail. Deze notificatiemails worden verzonden naar het e-mailadres dat in je Doccle-account staat ingesteld.
Als je niet meer zeker weet wat je gebruikersnaam is, kan je deze opvragen door Gebruikersnaam vergeten? te kiezen op de aanmeldpagina. Geef je e-mailadres in en wacht enkele minuten.
Een bedrijf kan je een unieke code (of soms twee) bezorgen waarmee je het bedrijf kan toevoegen in je persoonlijke Doccle-account. Dit is meestal in combinatie met een ander nummer, zoals bijvoorbeeld je klantennummer, personeelsnummer of rijksregisternummer.
Is Doccle veilig? Doccle werd opgericht in samenwerking met Atos Worldline. Je gegevens staan honderd procent veilig en worden door Doccle nooit gebruikt voor andere doeleinden. De deelnemende partners hebben geen toegang tot documenten of gegevens van andere partners.
Doccle is een systeem om documenten in digitaal formaat te kunnen raadplegen, beheren en betalen. Met Doccle kunnen documenten worden beheerd en betaald in een mobiele en een webapplicatie. Het platform is een gemeenschappelijk initiatief van Acerta, CM, KBC en Telenet.
De huidige coöperatieve bestaat uit Telenet, KBC, CBC, Acerta, CM, water-link, Farys, De Watergroep en ACV. Hoe groter het aantal partners wordt, hoe sterker Doccle is voor de gebruiker.
Nee, je bent niet verplicht om Doccle te gebruiken. Doccle wordt je vrijblijvend en gratis aangeboden door de bedrijven, organisaties en overheden die met ons samenwerken.
In je Doccle-account zijn je gebruikersnaam en wachtwoord niet voldoende om je sterk beveiligde documenten te openen. Hiervoor is een tweestapsverificatie nodig, welke we op Doccle ondersteunen in de vorm van eID (elektronische identiteitskaart) en itsme.
Probeer eerst eens opnieuw en start desnoods de app opnieuw op. Als dit niet werkt, verwijder dan de app van je toestel en installeer hem opnieuw (zo heb je ook zeker de nieuwste versie).
De gebruikelijke afzender van je factuur: doccle via community@doccle.be en eventueel het bedrijf dat vermeld werd in de mail. De bank(en) die vermeld werd(en) in het bericht om de betaling uit te voeren.
Hoe kan ik deze samenvoegen? Als je twee of meer verschillende accounts hebt op Doccle, stuur ons hier een bericht en vermeld hierbij de gebruikersnamen van de accounts welke je wil samenvoegen, alsook de gebruikersnaam van de account die je wil behouden.
De nieuwe wet bepaald dat alle communicatie verplicht elektronisch zal verlopen via het beveiligd platform (eBox). Er zijn hierop echter twee uitzonderingen. Natuurlijke personen die onderworpen zijn aan ofwel de personenbelasting, of de belasting van niet inwoners zijn niet verplicht om elektronisch te communiceren.
U kunt uw aanslagbiljet digitaal raadplegen in MyMinfin. Wilt u een melding ontvangen wanneer uw aanslagbiljet beschikbaar is in MyMinfin? Activeer dan uw eBox. Alleen als uw eBox geactiveerd is, ontvangt u geen papieren exemplaar met de post.
Wie heeft een eBox? Iedereen die beschikt over een Belgisch elektronisch identiteitsbewijs, heeft ook een eBox.