Om het eigendom van bijvoorbeeld een woning over te dragen moet de akte van levering worden ingeschreven bij het Kadaster. U kunt bij ons een kopie van de ingeschreven akte opvragen. Als u wilt weten wat er is vastgelegd in de akte van levering van een bepaalde woning, kunt u een kopie opvragen.
Heeft u een document waar leveringsakte op staat, dan heeft u uw eigendomsbewijs dus gevonden. Bent u uw eigendomsbewijs kwijt, kunt u het werkelijk nergens vinden? Dan kunt u bij het Kadaster - tegen betaling - uw eigendomsbewijs opvragen.
Bij Kadasterservice kunt u een afschrift (kopie) van de eigendomsakte aanvragen uit de Openbare Registers van het Kadaster. U ontvangt altijd de meest recente eigendomsakte.
Met alleen het ondertekenen van de hypotheekakte staat de woning nog niet op uw naam en is dus nog geen eigendom. Pas na ondertekening van de eigendomsakte (en inschrijving bij Kadaster) is de overdracht voltooid.
Met een eigendomsakte of eigendomsbewijs wordt een akte van levering bedoeld. Met het inschrijven van de akte van een woning bij het Kadaster krijgt de koper eigendomsrecht, en is daarmee eigenaar van de woning. De akte van levering is bij het Kadaster op te vragen.
In het eigendomsbewijs staat onder andere hoe de woning uw eigendom is geworden. Daarnaast vindt u er bijvoorbeeld informatie over de verkoper, de datum van de aankoop, de koper, de koopsom en de betrokken kadastrale percelen met hun oppervlakte. Ook staan eventuele eigendomsbelemmeringen in het eigendomsbewijs.
U kunt dan zoeken op adres, perceelaanduiding, aktenummer of naam. Voor iedereen geldt: gegevens zijn alleen verkrijgbaar op aanvraag en tegen betaling.
Om het eigendom van bijvoorbeeld een woning over te dragen moet de akte van levering worden ingeschreven bij het Kadaster. U kunt bij ons een kopie van de ingeschreven akte opvragen. Als u wilt weten wat er is vastgelegd in de akte van levering van een bepaalde woning, kunt u een kopie opvragen.
De notaris schrijft de akte in bij het Kadaster. De eigendomsakte kan opgevraagd worden van elk soort onroerend goed door iedereen die belangstelling heeft in het document. Als u de koopakte kwijt bent geraakt dan kunt u de akte nu direct opvragen bij Kadasterservice.
2. Eigendomsverklaring. In een eigendomsverklaring kan de opdrachtgever met de aannemer overeenkomen dat de opdrachtgever eigenaar wordt van de bouwmaterialen. Het is daarbij ook belangrijk overeen te komen dat verschillende risico's voor rekening van de aannemer blijven.
De meeste mensen met een koophuis zijn eigenaar doordat ze het gekocht hebben. Als je een huis koopt, dan is het pas van jou wanneer de akte van de notaris is ingeschreven bij het kadaster. Het eigensombewijs van je huis is de combi van de koopakte, de akte van levering en de inschrijving.
Een eigendomstitel is een document dat aantoont wie de eigenaar is van een bepaald onroerend goed. Doorgaans wordt de authentieke verkoopakte beschouwd als eigendomstitel, maar dat kan bijvoorbeeld ook een schenkingsakte of een notariële akte van vereffening en verdeling van nalatenschap zijn.
De koopakte of koopovereenkomst is de overeenkomst van een koper en verkoper van een registergoed/onroerende zaak (bijvoorbeeld een huis) bij het sluiten van de koop van bijvoorbeeld het huis. Voor het overdragen van de eigendom is de inschrijving van een akte van levering noodzakelijk.
Hypotheekakten worden door de notaris ingeschreven bij het Kadaster. U kunt de hypotheekakte die u zoekt bij ons opvragen.
In de akte van levering wordt de eigendomsoverdracht van een woning vastgelegd. Anders gezegd: met de leveringsakte wordt het eigendom van een woning overgedaan naar de nieuwe eigenaar. De akte van levering wordt door de notaris opgesteld en door de koper(s) en de verkoper(s) ondertekend.
De belangrijkste zijn: De naam van de hypotheeknemer (de geldgever) De naam, geboortedatum en woonplaats van de hypotheekgever (de geldnemer, dat ben jij) De naam en standplaats van de notaris.
Bij inschrijving van de koopakte ga je ermee akkoord dat al jouw gegevens en de details van de koop openbaar worden gemaakt. Het Kadaster is immers een openbaar register. De koopakte inschrijven biedt alleen bescherming als de overdracht van de woning binnen 6 maanden na de inschrijving plaatsvindt.
De Notariële Aktenbank
Wil je een kopie van een notariële akte opvragen? Dan kan dat nu eenvoudig via de Notariële Aktenbank (NABAN). De akten die je bij de notaris tekent, worden in deze uitermate beveiligde notariële databank bewaard.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.
De gegevens in onze registraties zijn volgens de wet voor iedereen toegankelijk en openbaar. Hiermee is de rechtszekerheid in het vastgoedverkeer gewaarborgd en ontstaat er geen misverstand over wat van wie is. Het Kadaster registreert onroerende zaken, zoals woningen en bedrijfspanden en de rechten die hierop rusten.
U kunt met uw DigiD kosteloos al uw eigen kadastrale gegevens inzien als u zich aanmeldt op de website Mijn Overheid.nl.
Hoe weet ik wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of een stuk grond? Neem contact op met het Kadaster om te achterhalen wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of stuk grond (perceel).
Een HYP4 is het nummer van de eigendomsakte waaruit de informatie in het uittreksel komt. De eigendomsakte (HYP4) is tevens in zijn geheel op te vragen via de website.
De koopakte is niet een notariële akte, maar een koopovereenkomst tussen de verkoper en de koper. Die akte wordt meestal opgesteld door een makelaar. Behalve in Amsterdam, daar doet een notaris dit meestal. Zodra je het eens bent over de koopprijs en andere koopvoorwaarden, teken je de koopakte.