Hoe lang blijft een rekening geblokkeerd na overlijden? U heeft het overlijden gemeld en de rekening is geblokkeerd. Dit blijft zo, totdat is vastgesteld wie gebruik mag maken van de rekening. Dat wordt bepaald met de Akte van overlijden en een Verklaring van erfrecht.
Toegang tot de betaalrekening
Een bankrekening op 1 naam wordt na het overlijden van de rekeninghouder meestal geblokkeerd. Vaak kunnen er dan geen betalingen meer gedaan worden. Zoals automatische incasso's en periodieke overboekingen. Houd hier dus rekening mee als je zaken regelt voor de overledene.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
Als de bankrekening op naam van één persoon staat dan zal de rekening in de meeste gevallen na overlijden meteen worden geblokkeerd. Alle (automatische) bankzaken worden dan onmiddellijk stopgezet. De automatische incasso's zullen ook niet meer worden uitgevoerd.
Bij een overlijden blokkeert de bank alle bankrekeningen en bankkaarten van de overledene, alsook alle gemeenschappelijke of onverdeelde rekeningen van de overledene en zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner. Zélfs de eigen rekeningen van de overlevende partner worden geblokkeerd.
De begrafenis- en medische kosten
Facturen voor de begrafeniskosten (behalve de grafsteen) en de medische kosten van de overledene die het jaar voor zijn overlijden werden gefactureerd, kunnen op verzoek van een erfgenaam of de notaris-vereffenaar onmiddellijk worden betaald.
De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene. De bank blokkeert dan de rekeningen die op naam staan van de overledene. Er kan dan niets meer van de rekening worden afgeschreven.
En/of rekening na overlijden en de belasting
Overlijdt een van de rekeninghouders, dan mag de mede-rekeninghouder het saldo dat van de ander is niet opnemen. Het bedrag dat toebehoort aan de overledene, behoort tot zijn of haar nalatenschap.
Moet u verplicht naar de notaris wanneer een dierbare overlijdt? Nee, dat hoeft niet. De gang naar de notaris is niet verplicht, maar vaak wel praktisch en zinvol.
Je kan het overlijden van een rekeninghouder doorgeven aan de bank waar de overledene bankierde. Dat kan online, telefonisch of schriftelijk. Daarnaast geven banken nog tips over andere zaken die geregeld moeten worden.
Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Als er geen testament is, regelen de erfgenamen samen de erfenis. Zij kunnen dit ook door 1 of meer personen laten doen met een boedelvolmacht. Dit is een verklaring waarin staat wat de gekozen persoon namens de erfgenamen mag doen. Deze persoon kan een erfgenaam zijn, maar dat hoeft niet.
En/of rekening bij overlijden - Nabestaanden
Het saldo op de rekening dat toebehoort aan de overleden rekeninghouder, behoort tot zijn/haar nalatenschap en wordt volgens het testament verdeeld. Mocht er geen testament bestaan, dan bepaalt het wettelijk erfrecht wie recht op het spaargeld heeft.
Beide rekeninghouders kunnen geld op de rekening storten of er geld vanaf halen, echter alleen met toestemming van de andere rekeninghouder(s). Hierin verschilt de en/en rekening van de en/of rekening, waar voor transacties geen toestemming van de andere rekeninghouder nodig is.
De kosten van een uitvaart zijn een deel van de erfenis. Erfgenamen moeten de kosten van de uitvaart betalen, of vergoeden aan de opdrachtgever. Ook als die kosten hoger zijn dan de waarde van de erfenis. Zij moeten dan uit eigen zak betalen.
Beleggen geld uit de erfenis
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
Zo moet je onder andere aangifte doen van overlijden, een verklaring van erfrecht opvragen en diverse verzekeringen nagaan (denk aan levensverzekeringen als een uitvaartverzekering of overlijdensrisicoverzekering). Daarnaast moet je nog allerlei administratie afhandelen.
Over de nalatenschap moet je namelijk in de meeste gevallen belasting afdragen. Daarna moeten alle rekeningen betaald worden, bijvoorbeeld voor de notaris, de executeur en eventuele rechtbankkosten. Het geld dat overblijft, wordt vervolgens uitbetaald aan de erfgenamen.
Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf. Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
Het is niet zo dat een begrafenis of crematie pas na 5 dagen plaats MAG vinden. De termijn van 5 dagen wordt vaak genomen als compromis tussen het tijdig zo veel mogelijk mensen op de hoogte stellen van het overlijden en de zaak niet onnodig te rekken en het belang van de volksgezondheid.
De bestaande code blijft echter wel actief en bruikbaar. Een nabestaande die de DigiD-code kent, kan deze dus blijven gebruiken om in te loggen in MijnOverheid. Het gebruik van de DigiD van de overledene wordt oogluikend toegestaan. Pas als de code drie jaar lang niet is gebruikt, vervalt deze.
Met welke kosten moet je rekening houden? De kosten voor het afwikkelen van een erfenis bij de notaris lopen erg uiteen. Dit komt ten eerste doordat notarissen hun eigen uurtarief bepalen. Dit tarief ligt vaak tussen de 100 en 200 euro.