De KLM Flight Academy is een Nederlandse vliegschool en voor 100% een dochteronderneming van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. De vliegschool bevindt zich op Groningen Airport Eelde. Het is de opvolger van de Rijksluchtvaartschool en de KLM Luchtvaartschool.
De totale opleidingskosten bedragen € 122.000,-. KLM levert een financiële bijdrage aan deze kosten waardoor de totale opleidingskosten voor jou als student € 101.500,- bedragen.
De opleidingsduur per opleiding is verschillend. Gemiddeld genomen duurt een opleiding tot vlieger 20 tot 24 maanden. Houd er rekening mee dat dit de tijd is voor de reële opleiding. Er is geen rekening gehouden met eventuele wachttijden gedurende de opleiding.
De opleiding duurt ongeveer 22 maanden. Er kunnen zich echter altijd omstandigheden voordoen waardoor je vertraging oploopt. We adviseren je dan ook rekening te houden met 24 maanden.
Nee, een mbo-4 diploma geeft geen toegang tot de selectie voor de standaard tweejarige vliegopleiding. Wel kun je met een mbo-4 opleiding in aanmerking komen voor de opleiding Airline Pilot & Management. In deze opleiding werken wij samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Wat is de minimum en maximum leeftijd om piloot te worden? De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Vooropleiding. Havo-diploma met tenminste wiskunde B, natuurkunde, Engels en Nederlands. Daarnaast moet er nog een aanvullende natuurkunde cursus worden behaald bij het Boswell of Wismon Instituut (heb je voor 2010 je natuurkunde behaald, dan hoef je deze aanvullende natuurkunde cursus niet te volgen).
De overheid is het meeste kwijt aan een hbo- of wo-opleiding; een mbo-studie is doorgaans goedkoper. Een wetenschappelijke opleiding in de gezondheidszorg en techniek is het duurst, zowel privé als voor de overheid.
Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben. De pilotenopleiding is niet goedkoop.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Om toegelaten te worden tot de Opleiding tot Vlieger met Wetenschappelijke Opleiding, dient de toekomstige Piloot in het bezit te zijn van minimaal een VWO diploma met minstens een 5 voor Engels, Nederlands en Wiskunde of een HAVO diploma met Nederlands, Engels en Wiskunde met een HBOof WO propedeuse met minstens 80 ...
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Sinds 2 oktober kunnen mannen en vrouwen die piloot willen worden zich weer inschrijven bij de KLM Flight Academy. Er zijn sinds 2 oktober 'vele honderden aanmeldingen' binnengekomen, aldus Hayward. 'Er zijn op dit moment zeker meer dan 350 aanmeldingen binnengekomen.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Op dit moment is het om operationele redenen (lees: veiligheid) nodig dat de cockpit telkens volledig bezet is. Dat geldt ook op lange vluchten, waar de werkdruk op sommige momenten niet zeer hoog is. Daarom moeten er altijd één of twee extra piloten mee, om zo bij toerbeurt in de cockpit plaats te nemen of te rusten.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
een bruto startsalaris van € 2.338,27 per maand. een dagtoelage als je op locatie bent. winstuitkering en een 13e maand. een reiskostenvergoeding.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .