In veel gevallen kun je een kabelslot open krijgen met een grote en stevige nijptang of wellicht een betonschaar. Ook andere grote scharen kunnen helpen om het kabelslot door te knippen. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog gebruik maken van een slijptol.
Als uw fietsslot niet meer open gaat, of het nou om een kettingslot, een kabelslot of een axaslot gaat, kunt u eigenlijk alleen een slijptol gebruiken. De meeste merk sloten krijg je namelijk niet met een ijzerzaag of betonschaar open en bij sommige kettingsloten kan een betonschaar zelfs ernstig beschadigen.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Een kettingslot is vrijwel niet open te krijgen. De meeste kettingsloten zijn daarnaast ook nog gemaakt van gehard staal, dus dat is echt geen doen. Het enige middel dat je kunt gebruiken om het slot te openen is een slijptol. Helaas is het zo dat niet iedereen deze in de schuur heeft liggen.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Indien mogelijk open je het oude slot. Als je de sleutels van je AXA ringslot nog bij de hand hebt is het vlotter om eerst het slot te openen. Heb je deze niet meer bij de hand, dan zal je eerst met behulp van een betonschaar, een stevige nijptang of een slijptol het slot moeten openbreken.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Goede slotspray vermindert de slijtage van de bewegende delen van het slot, zoals vermeld, juist door het afstoten van vuil, vocht, stof en stuivend zand. Het gebruik van slotspray is simpel. De slotspray is aan te brengen met het standaard geïntegreerde precisie spuitslangetje.
Begin dan met een 5 of 6 mm HSS boortje midden in de kern van de profielcilinder. Daarna met een grote 10mm HSS boor de gehele kern wegboren zodat u met een schroevendraaier bij de meenemer kunt komen. Met de schroevendraaier kunt u nu het slot openen. Nu moet u een nieuw cilinderslot gaan plaatsen.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je deze een voor een naar onderen totdat je bij een bepaald getal een soort weerstand voelt. Dit is het cijfer van de code.
Met betrekking tot het kettingslot geldt dat schakels van gehard staal met een minimale dikte van 8 millimeter doorgaans als een goed en duurzaam beveiligingsmiddel tegen diefstal wordt gezien. Het is voor dieven lastig om met een betonschaar een kettingslot met een dergelijke dikke schakel snel door te knippen.
De meeste ringsloten zitten vast met twee boutjes of zelftappers. Deze kun je eenvoudig losdraaien met een inbussleutel, dopsleutel 8 of soms een schroevendraaier. Nadat de bouten los zijn kun je het slot eenvoudig los halen. Sommige sloten zitten nog met een derde boutje vast, net onder het spatbord.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
Je kunt dit het makkelijkste doen door het haarspeldje voor een halve centimeter in een slot te voeren en dan de haarspeld te buigen. Als je hem er dan weer uithaalt heb je een mooie buiging.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
In dat geval kan heet water of een slotspray worden gebruikt. Of een föhn om het sleutelgat te verwarmen. Verder kan in dat geval een aansteker uitkomst bieden, waarbij of het sleutelgat of de sleutel zelf wordt verwarmd.
Een samenvatting: Zet je fiets met een kettingslot vast aan een paal of aan een hek. Nooit aan je voorwiel. “Want dan haal ik het voorwiel eruit en jat ik dat van een andere fiets.” Aan je frame kan wel, maar let erop dat het niet het stuk frame is dat je met een schroef kan losmaken.