De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Autobanden worden gemaakt van rubber, dit komt van de rubberboom. Het is flexibel, laat geen lucht door en is waterbestendig. De rubbermix voor de autobanden wordt gemengd, gevormd, gebakken en dan wordt het profiel erin geperst.
Een band is opgebouwd uit verschillende lagen rubber, maar ook lagen met staaldraad en nylon. De bovenste laag is een rubberlaag die straks contact maakt met de weg. Elke laag heeft een andere samenstelling. Per laag gaan alle ingrediënten door elkaar gekneed in een menger.
Je kan alles maken van oude banden: hangmatten, korrels voor op kunstgrasvelden, plantenbakken en zelfs laptoptassen. Jaarlijks worden er wereldwijd 800 miljoen (!) banden afgedankt. Het kan tientallen jaren duren totdat een autoband in de natuur verteerd is.
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Rubber recyclen is goed voor het milieu en helpt bij de productie van nuttige materialen, zoals rubber snippers voor speeltuinen of de vulling turf-velden. Om je rubber te recyclen kun je het doneren aan plaatsen als de lokale recyclingsinstelling of een bandenverkoper.
Het karkas dient als wapening voor de band en geeft de band zijn sterkte en stijfheid. Het sterke karkas met zijn gordel moeten in staat zijn om de spoorkracht, de bochtkracht, de voertuigmassa en de kracht die veroorzaakt wordt door de bandenspanning op te vangen.
Zorg ervoor dat de band in het midden van de velg komt te liggen. Dus dat de randen helemaal in het midden tegen elkaar aan zitten. Dan moet je een kant pakken en deze eigenlijk gewoon met een bandenlichter over de rand van de velg wippen.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Vulkaniseren is een methode waarbij de rubber tot een hoge temperatuur wordt verhit. De rubber wordt vloeibaar. Door deze te “bakken” in de hitte ontstaat een ijzersterke verbinding van moleculen en vormt zich een stevig, flexibel product dat duurzaam en slijtvast is.
Voor het synthetisch produceren van rubber is polymerisatie vereist, een proces dat ook gebruikt wordt in de productie van plastics. Voorbeelden van synthetische rubbers zijn chloropreenrubbers, 1,3-butadieenrubbers en butylrubbers. Als grondstof voor synthetisch rubber wordt doorgaans aardolie gebruikt.
Met weinig zwavel, dus weinig dwarsverbindingen krijg je een hele soepele, zachte rubber. Met veel zwavel wordt de rubber steviger en harder. En met heel veel zwavel (eigenlijk te veel zwavel) heb je zoveel dwarsverbindingen dat je eigenlijk een thermoharder hebt gekregen.
Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin). Tijdens racewedstrijden moeten banden zo snel mogelijk draaien. Dit gaat het beste wanneer de banden geen profiel hebben.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip. De remafstand stijgt en de controle over het voertuig neemt af.
De profieldiepte van nieuwe banden ligt tussen de 7 en 9,5 mm. Sommige autobanden, zoals winterbanden, hebben een diepere profieldiepte dan andere autobanden. Dit komt omdat winterbanden speciaal zijn gemaakt om veel grip te hebben op de weg tijdens winterse natte en koude omstandigheden.
Tubeless banden hebben geen ventiel. Deze kan je los kopen (afhankelijk van het merk velg) en monteer je met rubber ringetjes in de velg. Nadat de band om de velg is gemonteerd moet je vloeibare latex in de band laten lopen (dit kan via het ventiel). Vloeibare latex zorgt voor de laatste echte afdichting van de band.
Tubeless Easy is de nieuwste variant van de Tubeless Ready banden. Een nieuw monofiel weefsel aan de zijwand (SnakeSkin) maakt een extreem lichte tubeless conversie mogelijk. Het gebruik van een vloeibare lekbescherming is vereist, maar de montage is verder net zo eenvoudig als bij de echte tubeless banden.
Tubeless wil zeggen dat je een velg hebt waar je een tubeless band opzet. Latex erin tegen gaatjes, oppompen en knallen. Tubeless ready wil zeggen dat je velg wel een tubeless band kàn hebben, maar dat je eerst nog wat moet aanpassen. JE moet nl een los tubeless ventiel plaatsen en speciaal tubeless velglint.
Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden).
Meestal is de oorzaak van een breuk in de koordlagen een gevolg van een schok zoals bijvoorbeeld een kuil of een stoeprand of van een beknelling (geweld van buitenaf). Dit soort schade treedt eerder op bij een te lage bandenspanning. Veroudering of een productiefout is natuurlijk niet uit te sluiten.
Wat zijn gecoverde banden? Het coveren van banden is een procedure waarmee u de oorspronkelijke eigenschappen van het gebruikte model kunt herstellen door een nieuw loopvlak te plaatsen op de plaats van het oude of daar waar de verdieping zwaar is uitgeput door het gebruik.
Consumenten kunnen op twee manieren hun gebruikte of versleten autobanden inleveren: via de garage, als ze nieuwe banden laten monteren, of via de milieustraat van de gemeente waar ze wonen.
De niet gevulkaniseerde rubber wordt gebruikt als secundaire brandstof bij energie,-cement,-en kalkovens. De gevulkaniseerde rubber wordt zoveel mogelijk terug gerecycleerd om het oorspronkelijk product terug te maken, maar kan ook verder gebruikt worden als ligmatten voor dieren, tegels, looppistes, enz.
Simpelweg kun je zeggen dat er twee soorten rubber zijn. Natuurrubber en synthetisch rubber. Synthetisch wil zeggen dat het door de mens wordt gemaakt.