Werken met emotionele intelligentie betekent dat je niet toelaat dat je emoties de kwaliteit van je werk of je relatie met je team verstoren. Het betekent dat je weet hoe je je sterke punten goed kunt gebruiken en hoe je je zwakke punten kunt erkennen en overwinnen.
Op de werkplek helpt emotionele intelligentie ons om verbinding te maken en samen te werken met anderen, effectief te communiceren, beslissingen te nemen en stress en conflicten te beheersen . Het stelt mensen in staat om emoties te begrijpen en ze productief te gebruiken om anderen te betrekken, te beïnvloeden en te inspireren.
Laag EQ kenmerken:
Emotionele instabiliteit: Ze hebben moeite om emoties te beheersen en kunnen snel van stemming veranderen. Gebrek aan empathie: Ze tonen weinig begrip voor de gevoelens van anderen. Sociale moeilijkheden: Ze vinden het lastig om relaties op te bouwen en te onderhouden.
Emotioneel intelligente werknemers zijn ook goed in het ondersteunen. Ze kunnen herkennen wanneer een collega overstuur is over een werk- of persoonlijk probleem en met hen praten op een manier die helpt stress te verminderen en de ander in staat stelt ermee om te gaan .
Emotionele Intelligentie staat voor hoe emotioneel vaardig iemand is. Je meet het in de empathiequotiënt (het EQ) en het is een aanvulling op het IQ (de intelligentiequotiënt). Als je je eigen gevoelens en emoties goed kent kun je ze beter controleren en ben je er minder snel aan overgeleverd.
EQ of emotionele intelligentie is een onderdeel van intelligentie dat wijst op een reeks inter-en intrapersoonlijke vaardigheden die helpen om betere beslissingen te nemen met betrekking op jezelf en anderen. Wanneer je bewust emoties kan herkennen, doorvoelen en reguleren spreken we van een hoge EQ.
Het model van emotionele intelligentie van Mayer en Salovey (1997)
Dit model bestaat uit vier verschillende vaardigheden (of takken), namelijk: het waarnemen van emoties, het begeleiden van emoties, het begrijpen van emoties en het beheersen van emoties (Mayer & Salovey, 1997).
Met behulp van de Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT) , een op vaardigheden gebaseerde test, worden de vier takken van het EI-model van Mayer en Salovey gemeten. Testdeelnemers voeren taken uit die zijn ontworpen om hun vermogen om emoties waar te nemen, te identificeren, te begrijpen en te beheren te beoordelen.
De voordelen van emotionele intelligentie op de werkvloer zijn onder andere dat u non-verbale signalen beter kunt begrijpen, uw gedrag op de juiste manier kunt aanpassen, goede beslissingen kunt nemen en een gerespecteerd leider kunt worden .
Mensen met een lage emotionele intelligentie hebben moeite met het beheersen, begrijpen en uiten van emoties . Ze reageren negatief omdat ze overstuur zijn en niet kunnen begrijpen wat ze voelen. Ze hebben constante en oncontroleerbare emotionele uitbarstingen.
Hoe kun je mensen met een gebrek aan empathie herkennen? Ze bekritiseren anderen snel zonder zich in andermans situatie te verplaatsen.Ze lijken onverschillig naar personen in een slechtere situatie en naar personen die lijden.
Algemene kenmerken die bij een verstandelijke beperking kunnen horen zijn: Een IQ onder de 75. (Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties.
Ze kunnen hun emoties effectief reguleren, empathie tonen met collega's, zichzelf en anderen motiveren en sterke relaties opbouwen. Een van de belangrijkste voordelen van emotionele intelligentie op de werkplek is het vermogen om interpersoonlijke relaties te verbeteren .
1. Emotionele intelligentie is in alle werksituaties en functies even belangrijk . 2. Hoe lager iemands emotionele intelligentie is, hoe minder ethisch die persoon zal zijn.
Emotioneel intelligente leiders zijn beter toegerust om hun emoties en die van hun werknemers te begrijpen en te beheren . Dit stelt hen in staat om een positieve en productieve werkomgeving te creëren, sterke relaties op te bouwen en hun teamleden te motiveren om optimaal te presteren.
Empathisch zijn met je collega's kan hen helpen je meer te vertrouwen en kan ervoor zorgen dat ze zich meer op hun gemak voelen om hun problemen met je te delen. Hen helpen productieve oplossingen voor hun problemen te vinden is een goede manier om te laten zien dat je emotioneel intelligent bent.
Emotionele intelligentie krijgt snel erkenning als een cruciale factor bij het bevorderen van samenwerking, productiviteit en teamcohesie op de werkplek . Emotioneel intelligente werknemers zijn in staat om hun eigen talenten en motivatie effectief te benutten en contact te maken met collega's om dingen gedaan te krijgen.
Een aantal voorbeelden van emotionele intelligentie zijn: ''Hoe snel kan je je humeur verbeteren wanneer er iets onprettigs gebeurt, hoe gemakkelijk kan je omgaan met andere mensen of hoe goed kan je je tijdens een gesprek verplaatsen in een ander.'' Je begrijpt wel dat al deze eigenschappen je goed van pas komen in je ...
De EQ-i is een andere bekende en algemeen gerespecteerde tool voor het meten van EQ. Het stelt 133 vragen en stellingen aan deelnemers, die hen aanzetten om te reageren via een Likert-schaal met vijf punten. De EQ-i beoordeelt deelnemers op 15 emotionele en sociale competenties, gegroepeerd in vijf afzonderlijke factoren.
Emotionele intelligentie bestaat uit vier componenten: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relationeel management . Zelfbewustzijn stelt ons in staat onze eigen emoties, sterktes en zwaktes te herkennen en begrijpen.
Er zijn verschillende hulpmiddelen en technieken beschikbaar om EI te beoordelen, zoals 360-gradenfeedback, EI-beoordelingen en prestatiebeoordelingen . Bij 360-gradenfeedback wordt feedback verzameld van collega's, ondergeschikten en leidinggevenden van een individu om een compleet beeld te krijgen van zijn of haar emotionele intelligentie.
Er zijn drie hoofdtakken van emotionele intelligentie: het ability model, het trait model en het mixed model . Er zijn drie hoofdtakken van emotionele intelligentie: het ability model, het trait model en het mixed model. Hier zullen we ze elk wat nader bekijken.
Daniel Goleman's Emotional Intelligence Theory is een baanbrekend perspectief op menselijke intelligentie, dat suggereert dat emotionele intelligentie (EI) belangrijker kan zijn dan traditioneel IQ . De theorie benadrukt vijf sleuteldomeinen: zelfbewustzijn, zelfregulatie, motivatie, empathie en sociale vaardigheden.
Toen Salovey en Mayer1 in 1990 voor het eerst de term emotionele intelligentie gebruikten, beschreven ze het als 'een vorm van sociale intelligentie die het vermogen omvat om de eigen gevoelens en emoties en die van anderen te monitoren, onderscheid te maken tussen deze gevoelens en emoties en deze informatie te gebruiken om de eigen gedachten en acties te sturen.