Montage duurt ongeveer twee tot tweeënhalf uur (trekhaak monteren kosten zijn €160,- tot €200,-). Let op dat je hiervoor ook de keuze maakt over de stekker die gemonteerd wordt. Een 7-polige stekker is alleen geschikt voor een fietsendrager trekhaak.
De montage van een trekhaak duurt afhankelijk van het type auto 3-5 uur. Wachten tijdens de montage mag natuurlijk, maar de praktijk leert dat na het nuttigen van 10 kopjes koffie de verveling toch begint toe te slaan!
Hieronder hebben wij de vanaf prijs per type trekhaak op een rij gezet: Vaste trekhaak vanaf €276. Afneembare trekhaak vanaf €344. Trekhaak voor elektrische auto vanaf €368.
Een vaste trekhaak achteraf laten monteren op je leaseauto is een verstandige keuze als je een bedrijfsbusje hebt. Deze optie betreft tevens de goedkoopste als jij een trekhaak achteraf wil laten monteren op je lease auto. Bij een vaste trekhaak zit de trekhaak inclusief de kogel vast aan de montage-dwarsbalk.
Omdat het chassis en het ontwerp van verschillende types en merken van elkaar verschilt, kan er niet één trekhaak worden gemaakt die op elke auto past. Naast het kopen van een trekhaak is ook de bekabeling erg prijzig. Niet alleen de aanschaf maar ook de montage maakt de bekabeling erg duur.
Wat is trekhaakvoorbereiding? De trekhaakvoorbereiding bevindt zich voorin de auto, en is nodig om een elektronische verbinding te leggen met de trekhaak. Sommige auto's beschikken over de trekhaakvoorbereiding, anderen niet. Vraag dit daarom voor de zekerheid bij jouw dealer na.
Bij wekelijks gebruik adviseren wij een vaste trekhaak.Wanneer u uw trekhaak minder frequent gebruikt adviseren wij een afneembare of wegdraaibare trekhaak.
Voortaan moet je dan elk jaar naar de keuring voor die trekhaak, ook als het om een nieuwe wagen gaat. Caravan of aanhangwagen? Zo ga je veilig én goed verzekerd de baan op.
Wanneer u te veel gewicht op de trekhaak heeft, is uw kogeldruk te hoog. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de achteras van de auto te zwaar belast, terwijl de voorwielen van de auto nauwelijks grip hebben op de weg. Het gevolg hiervan is dat de trekhaak kan breken.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Als u wilt weten of er een trekhaak beschikbaar is voor uw auto kunt u gebruik maken van de trekhaakvinder op onze website. Brink biedt u daar de mogelijkheid om direct en eenvoudig te controleren of er een trekhaak beschikbaar is voor uw auto.
Ook zonder trekhaak kun je op pad met een fietsendrager. Er bestaan namelijk fietsendragers voor op de achterklep. Deze zijn zeer goedkoop in vergelijking tot fietsendragers die op de trekhaak moeten worden bevestigd.
Vaak wordt gedacht dat de vaste trekhaak een sterkere en een veiligere oplossing is dan een afneembare trekhaak. Dit is onjuist. De afneembare trekhaak biedt dezelfde veiligheid en kracht als de vaste trekhaak. De trekhaak heeft ook een veiligheidsindicator die aantoont of u de trekhaak juist hebt vergrendeld.
In sommige gevallen kan een vaste trekhaak uw parkeersensoren in de weg zitten. Vaak heeft u de mogelijkheid deze uit te zetten, maar tegelijkertijd zijn parkeersensoren een prettige toevoeging aan uw auto.
Waarom inleren? Met het inleren van de trekhaak wordt ervoor gezorgd dat correct met de elektronica van uw auto wordt gecommuniceerd. Dat gebeurt aan de hand van een voertuigspecifieke kabelset.
Niet elke auto is geschikt voor een vaste trekhaak. Dit heeft vaak te maken met de positie van de kentekenplaat of de positie van het mistlicht, waarvan er tenminste één bij wet altijd zichtbaar moet zijn. Blokkeert de vaste trekhaak het zicht van één van deze twee componenten dan wordt er geen trekhaak ontwikkeld.
Met een trekhaakdop bescherm je de trekhaak van je auto tegen roestvorming wanneer je deze niet gebruikt. Ook krijg je geen smeervlekken op je broek als je langs je trekhaak loopt.
De kogeldruk mag volgens die richtlijn niet meer dan 10% hoger zijn dan op het typeplaatje staat. Een toegestane kogeldruk van 50 kg mag je dus overschrijden met 5 kg (!) om geen bon te krijgen van 220.
Hoeveel mag je op de trekhaak meenemen, dat is een belangrijke vraag. De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
Bij vrijwel alle elektrische auto's en bij veel hybrides is het niet mogelijk om een trekhaak te installeren. Dat heeft te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Met de aanhangwagen naar het containerpark of een uitstap met de caravan zijn dus niet mogelijk.
Verplichte typekeuring
Bij de plaatsing van een trekhaak wordt er een typeplaatje bij de trekhaak geplaatst. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg.
De trekhaakkogel is een slijtdeel en moet regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig worden vervangen. De vaste kogel heeft een nominale afmeting van 50 mm, zgn ISO 50-norm. Bij overschrijding van de slijtagegrens van 49 mm mag er geen aanhanger meer worden gebruikt. Zichtbare slijtage aan op de bal zelf.
De maximale verticale kogeldruk is per auto verschillend, maar is ook per trekhaak fabrikant verschillend. De S-waarde ligt doorgaans tussen de 32 en 100 kilogram. Hoeveel kogeldruk uw auto heeft, kun je eenvoudig zelf opzoeken. De kogeldruk staat namelijk aangegeven op het typeplaatje van de trekhaak.
Niet elke auto is geschikt voor een afneembare trekhaak. Je autodealer weet precies wat mogelijk is. En wat natuurlijk altijd geldt: weet goed wat de kogeldruk en het trekgewicht van je auto is voordat je een trekhaak laat monteren.
De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak.