Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Voor- en nadelen
Achterwielaandrijving heeft een aantal voordelen: minder snel last van onderstuur. kan gemakkelijker een groter koppel overbrengen. Tijdens het accelereren vergroot, wegens de traagheid, de contactkracht tussen de aangedreven wielen (achterwielen) en het wegdek.
Beter gaat het al met voorwielaandrijving: de auto zal als het ware omhoog worden getrokken. Daar het motorblok boven de aangedreven wielen hangt veel druk per cm2 en dus ook betere grip. Vooral de combinatie voorwielaandrijving en diesel is een mooie.
Antwoord. Een belangrijk nadeel van achterwielaandrijving is overstuur. Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden op de weg wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht.
Voorwielaandrijving heeft een aantal voordelen: Compacte bouwwijze. Vlakke bodemplaat. "Veilige" rij-eigenschappen (bij een te snel genomen bocht gaat de auto rechtuit (onderstuur), waardoor de bestuurder makkelijker de snelheid kan verminderen)
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Bij een auto met voorwielaandrijving: accelereer en stuur indien nodig weg uit de bocht. Bij een auto met achterwielaandrijving: neem gas terug en stuur weg uit de slip. Bij een auto met vierwielaandrijving: stuur mee in de richting waarin u doorslipt. Stuur weg zodra u weer grip heeft.
Vanuit het oogpunt van veiligheid en stabiliteit is een vierwielaangedreven auto echter veel veiliger, vooral als de weersomstandigheden niet ideaal zijn.
De meeste auto's hebben voorwielaandrijving. Ze zijn uitgerust met 2 aangedreven wielen aan de voorkant en 2 gestuurde wielen aan de achterkant. Bij auto's met achterwielaandrijving is het omgekeerde het geval.
In theorie kan de compacte elektromotor zowel voor als achter in de auto worden gepositioneerd en de wielen op de voor- of op de achteras aandrijven. Voor een elektrische auto is achterwielaandrijving echter de beste oplossing, vanwege de betere tractie op het wegdek.
Maar wat is het verschil nu precies? 4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Door de motor achterin te verplaatsen, wordt de neus van de auto korter dan die van veel andere modellen. Daardoor ontstaat er een hoge zitpositie, met als gevolg dat de autobestuurder een groter panoramisch zicht krijgt, wat een stuk prettiger rijdt.
Hoewel de bovenstaande Mercedes-Benz modellen standaard met een voorwielaandrijving zijn uitgerust, hebben de meeste een achterwielaandrijving of een vierwielaandrijving als optie. De A-Klasse heeft bijvoorbeeld FWD- en AWD-opties, terwijl de GLB-Klasse FWD- en AWD-opties heeft.
Doordat de motor zorgt voor veel kracht op de ketting en op de naaf, is er meer onderhoud nodig om de fiets in goede conditie te houden. De middenmotor wordt snel warm, waardoor hij heuvel op minder lang ondersteuning kan bieden. Dit ten opzichte bij de voor- en achterwielmotor.
Vierwielaandrijving vergroot niet alleen de trekkracht maar ook de stabiliteit van het voertuig. Dat versterkt het veiligheidsgevoel bij slecht weer en maakt slepen (van een aanhangwagen of caravan) comfortabeler. Bovendien kunnen ook zwaardere lasten worden gesleept.
Een Audi R8 is vanaf nu niet meer standaard vierwielaangedreven. Audi voegt namelijk een achterwielaangedreven versie toe aan het reguliere aanbod: de Audi R8 RWD. Als je aan een Audi R8 denkt, dan denk je aan een V10 aangedreven sportwagen met het beroemde quattro-systeem. Maar sinds vandaag is dat niet meer zo.
2WD is soms wat sneller, maar doordat je alleen achterwiel aandrijving hebt wel iets moeilijker te rijden, 4 WD is veel makkelijker te rijden, en gaat ook beter door de bochten omdat de voorwielen hem er alst ware doorheen trekken.
De beste SUV die in de eerste drie jaar de minste problemen gaf was dit jaar de Mercedes GLC. Die stond bovendien ook als overall nummer 1. De volgende betrouwbaarste SUV staat daar op de zesde plaats, de Audi Q2. Ook een Duits product maar dat zie je vaker in deze lijst.
Het belangrijkste voordeel van 4 wheel drive is extra tractie. Deze verbeterde tractie is een voordeel wat door geen enkel elektronisch hulpmiddel kan worden gesimuleerd. Met name op onverharde wegen en in barre weersomstandigheden kan 4WD schier onmisbaar zijn.
BMW heeft maandag de derde generatie van de 1-serie gepresenteerd. De nieuwkomer is groter, ruimer en heeft voorwielaandrijving. Na twee generaties met achterwielaandrijving stapt de 1 serie over naar BMW's nieuwe UKL-platform en dat betekent dat hij in de basis een voorwielaandrijving krijgt.
Voorwielaandrijving is de meest voorkomende vorm van aandrijving en ook de goedkoopste. Kleine auto's zoals bijvoorbeeld een Suzuki Alto tot een Volkswagen Passat hebben voorwielaandrijving. De luxere merken zoals BMW en Mercedes beschikken meestal over achterwielaandrijving.