Technisch lezen is het kunnen koppelen van geschreven lettertekens en -combinaties aan klanken. Je koppelt het letterteken 'm' aan de klank 'mmm' (dus niet 'èm'), maar ook de lettercombinatie 'oe' aan de klank 'oe'. Lettercombinaties als de 'oe' zijn voor je kind in groep 3 één letter.
Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen. Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen.
Bij technisch lezen wordt gewerkt aan het vlot leren benoemen van lastige letters (b.v. b/d, eu, ui), directe woordherkenning en het vloeiend en vlot lezen van woorden, zinnen en teksten. Ook is er aandacht voor het lezen met de juiste intonatie.
Technisch lezen is een voorwaarde voor het begrijpend lezen', volgens Cito. De afname van de AVI-toetsen gebeurt met leeskaarten. Leerlingen lezen tijdens de toets de teksten op de kaarten hardop voor. De leerkracht noteert de tijd die de leerling nodig heeft om de tekst te lezen en hoeveel fouten de leerling maakt.
In goed leesonderwijs worden technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat en leesplezier zo veel mogelijk met elkaar gecombineerd. De inhoud en context moeten daarbij centraal staan. Wat heeft een kind er immers aan als het de tekst uit het geschiedenisboek wel kan verklanken, maar niet begrijpt wat er staat?
Begrijpend lezen is teksten lezen en begrijpen wat er staat. Er is dus een verschil tussen technisch lezen en begrijpend lezen. Iemand die technisch goed in staat is een tekst te lezen, hoeft de tekst niet altijd te begrijpen.
De nieuwste begrijpend lezen methodes:
Nieuwsbegrip, Close reading, Grip op lezen, Leeslink (digibordmethode)
Toch werkt het beter om elke dag 15 minuten te lezen, dan twee keer per week een uur. De aandachtsspanne is (zeker bij jonge kinderen) nog vrij kort. En met elke dag oefenen blijft het leesproces goed op gang.
De Drie-Minuten-Toets (DMT) is een Cito-toets en laat zien hoe goed je kind is in technisch lezen. Bij technisch lezen moet hij letters koppelen aan klanken, zodat hij woorden kan herkennen. De toets maakt onderdeel uit van het leerlingvolgsysteem. De leerkracht houdt met de DMT de voortgang van je kind in de gaten.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
In het onderzoek naar de twee varianten van begeleid hardop lezen ging het om twee belangrijke doelen: verbetering van de leestechniek en het bevorderen van een positieve leeshouding.
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt de volgende onderwerpen: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de meest recente leesmethodes en geschikte toetsen en observatiemiddelen.
Tussendoelen Technisch lezen
lezen groepen van woorden als een geheel. lezen een tekst met het juiste dynamisch en melodisch accent. lezen een tekst in het juiste tempo en zonder spellinguitspraak. houden bij het voorlezen rekening met het leesdoel en met het publiek.
Dyslexie wordt ook wel een stoornis in het 'technisch lezen' genoemd. Technisch lezen is de vaardigheid van het omzetten van de letters in klanken. En uiteindelijk dus het kunnen voorlezen van een tekst op een goed tempo. Dyslexie belemmert het vlot leren lezen.
In groep 4 leert een kind steeds beter technisch en begrijpend lezen en spellen. Daarnaast leert het de tafels (vermenigvuldigen). De kernvakken in groep 4 zijn: lezen, schrijven, spellen en rekenen. Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, beeldende vorming en gym.
Cito-toetsscores groep 3
Cito zet de score van jouw kind af tegen de scores van alle kinderen in Nederland. Als jouw kind een A scoort, hoort het bij de 25% hoogst scorende kinderen in Nederland. Ook komen de volgende aanduidingen voor: AI, AII, BII, BIII, CIII, CIV, DIV, DV, EV.
De CITO-toets M3 (midden groep 3) bestaat bijvoorbeeld uit 50 opgaven. Als een kind 42 opgaven of meer goed heeft, is dit een A-score. Daarna is de berekening als volgt: 36 t/m 41 goed = B.
Bij een AVI-toets wordt het technisch lezen van een hele tekst getoetst, terwijl de DMT alleen het pure technische lezen meet. De DMT bestaat alleen uit losse woorden. De leerling heeft dan dus geen context om de betekenis van woorden af te leiden. Bij AVI heeft hij die wel.
Lezen in groep 3
Al in de eerste schoolweek leren kinderen korte woorden lezen, zoals: 'pop', 'hek' en 'bus'. Dit zijn 'klankzuivere' woorden: elke klank heeft een eigen letter. Je schrijft het woord precies op zoals het klinkt. Een woord dat niet-klankzuiver is, is bijvoorbeeld 'paard'.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Eind groep 3 begint jouw kind al echt te lezen. Om dit goed te ondersteunen zijn kinderboeken met leesniveau AVI E3 een prima ondersteuning.
Lijn 3 is een populaire leesmethode in groep 3, die ervoor zorgt dat kinderen plezier krijgen en houden in lezen. Lijn 3 biedt een breed scala aan leesboekjes, waarmee er voor ieder kind wel iets te vinden is. Spannende, prikkelende thema's zorgen voor nog meer leesmotivatie.
Veilig leren lezen werkt met kernen waarin steeds een ander thema centraal staat. Elke kern begint met een ankerverhaal waarmee je het thema introduceert. De platen in de ankerverhalen zijn ook opgenomen in de leerkrachtsoftware, zodat iedereen kan meekijken tijdens het (voor)lezen.