De onderdelen waarmee een functie werkt, staan tussen haken en worden argumenten genoemd. In het voorbeeld =SOM(B2:B14) is het argument het gebied B2:B14. De argumenten van een functie moet u in een vaste volgorde opgeven. Deze opbouw heet de syntaxis.
Wat is een Excel functie? Excel functies zijn vooringestelde formules, die helpen om bepaalde wiskundige, statistische en logische berekeningen of operaties uit te voeren.
Tip: Als u numerieke waarden wilt delen, moet u de operator '/' gebruiken omdat er geen functie DELEN in de Excel. Als u bijvoorbeeld 5 door 2 wilt delen, typt u =5/2 in een cel, die 2,5 retourneert. De functie QUOTIENT voor dezelfde getallen =QUOTIENT(5;2) retourneert 2, omdat QUOTIENT geen rest retourneert.
3. Constanten: cijfers of tekstwaarden die rechtstreeks worden ingevoerd in een formule, zoals 2. 4. Operatoren: de operator ^ (caret) verheft een getal tot een bepaalde macht en de operator * (sterretje) vermenigvuldigt een getal.
Een bereik is een reeks aaneengesloten cellen of een enkele cel.
Met celbereik (of cell range) wordt een selectie, of een verzameling van cellen in een spreadsheet aangeduid. Deze selectie is doorgaans symmetrisch (vierkant), maar kan even goed uit een verzameling van losse (niet aan elkaar grenzende) cellen bestaan.
In Microsoft Excel wordt ##### weergegeven in een cel als een kolom te smal is om de volledige inhoud van de cel weer te geven.
Als u de oorspronkelijke celverwijzing wilt behouden wanneer u de formule kopieert, vergrendelt u deze door een dollarteken ($) te typen vóór de cel- en kolomverwijzingen. Wanneer u bijvoorbeeld de formule =$A$2+$B$2 kopieert van C2 naar D2, blijft de formule precies hetzelfde. Dit is een absolute verwijzing.
Je kunt 2 formules verbinden door de ampersand (&). Voor de overzichtelijkheid, de spaties kunnen worden weggelaten. Voor het haakje links staat wel een spatie.
De vierkante haken om de diverse onderdelen van een formule maken voor Excel het verschil tussen gestructureerde en cel-verwijzingen. Het 'apestaartje' (@) voor een kolomnaam betekent dat de waarde uit dezelfde rij uit de betreffende kolom wordt opgehaald.
De eenvoudigste manier om een formule met SOM toe te voegen aan het werkblad, is via de functie AutoSom. Selecteer een lege cel direct boven of onder het bereik dat u wilt optellen en klik op het tabblad Start of Formules op het lint op AutoSom > Som.
U kunt de functie PRODUCT gebruiken om getallen, cellen en bereik te vermenigvuldigen. U kunt elke combinatie van maximaal 255 getallen of celverwijzingen gebruiken voor de functie PRODUCT.
Ga naar Bestand > Opties > Geavanceerd. Selecteer een werkblad onder Weergaveopties voor dit werkblad en voer vervolgens een van de volgende handelingen uit: Schakel het selectievakje Een nul weergeven in cellen met een nulwaarde in als u nulwaarden (0) in cellen wilt weergeven.
Een celverwijzing naar een ander werkblad maken
U kunt naar cellen op een ander werkblad in dezelfde werkmap verwijzen door de naam van het werkblad gevolgd door een uitroepteken (!) toe te voegen aan het begin van de celverwijzing.
Microsoft Office is een kantoorsoftwarepakket van Microsoft en wordt ontwikkeld voor Windows, Windows 10 Mobile, macOS, iOS en Android. Het werd geïntroduceerd op 1 augustus 1989 als een marketingterm voor een softwarebundel van Microsoft: Microsoft Word, Microsoft Excel en Microsoft PowerPoint.
#WAARDE! is voor Excel een manier om te zeggen: 'Er is iets mis met de manier waarop u de formule typt.
Excel heeft er zo'n 480. Hieronder leest u uitleg van de meest gebruikte functies van Excel. Andere groepen zijn: * Rekenen met datums Zet bijvoorbeeld de feestdagen in een willekeurig jaar op een rij.
Schakel in Excel 2007 op het tabblad Weergeven/verbergen in de groep Weergeven het selectievakje Rasterlijnen uit. In alle andere Excel-versies: schakel op het tabblad Weergave in de groep Weergeven het selectievakje Rasterlijnen uit.
Ga naar Invoegen > Koptekst en Voettekst. Het dialoogvenster Pagina-instelling wordt weergegeven. Selecteer Aangepaste koptekst of Aangepaste voettekst. Gebruik de knoppen in het dialoogvenster Koptekst of Voettekst om specifieke kop- of voettekstelementen in te voegen.
Open het PDF bestand in Adobe Acrobat en ga naar Bestand > Afdrukken. In het dialoogvenster dat geopend wordt klik je op Printer. Achter Rand selecteer je de optie Geen uit het dropdown menu. Daarna klik je op Afdrukken.
Klik ergens in de tabel en ga naar Hulpmiddelen voor > op het lint. Klik in de groep Extra op Converteren naar bereik. Klik met de rechtermuisknop op de tabel en klik vervolgens in het snelmenu op Tabel > Converteren naar bereik.
Een of meer kolommen selecteren
Of klik op een cel in de kolom en druk op Ctrl+spatiebalk. Selecteer het nummer van de rij om de hele rij te selecteren. Of klik op een cel in de rij en druk op Shift+spatiebalk.