Voor het laten slagen van professionalisering moeten scholen onder meer betrokken leiderschap tonen; een professionele leergemeenschap creëren; samenhang tussen schoolbeleid en interventie creëren; samenhang met een leerlinggericht leerklimaat creëren en een gezamenlijkheid in visie, verantwoordelijkheid, aanpak, ...
Professionalisering (deel 3 artikel CAO PO) Activiteiten gericht op het behouden van de vakbekwaamheid, zoals scholing, studeren, workshops, studiedagen, coaching en het volgen van een master. Er moet per school een scholingsbudget zijn van tenminste € 500,00 per fulltime leerkracht/ fte.
Omdat de toekomst blijft veranderen, is het belangrijk dat je voortdurend kennis en vaardigheden ontwikkelt. Professionalisering is onmisbaar. Werken in het onderwijs vraagt om een leven lang leren. Het maakt niet uit hoeveel ervaring je hebt, je blijft altijd vragen hebben over je vak.
Professionalisering is een continu proces en gaat over beroepsinhoud en kennisontwikkeling, de positie van de beroepskracht in de organisatie en de samenleving en over zijn professionele verantwoordelijkheid.
Het professionaliseringsplan beschrijft in hoeverre de gewenste professionalisering reeds aanwezig is en welke rol opleiding en ontwikkeling spelen om verder te professionaliseren.
Om overladenheid te voorkomen en richting te hebben voor het ontwikkelproces, is een heldere visie op onderwijs noodzakelijk. Vanuit de visie maakt een school keuzes over doelen en inhouden, en de andere onderdelen van het curriculaire spinnenweb.
Middelbaar beroepsonderwijs
Wie werkt in de klas heeft recht op 59 uur aan professionalisering, en kan rechten ontlenen aan het scholingsbudget of -plan van het onderwijsteam. De werkgever moet alle kosten vergoeden van de werknemer als dit is opgedragen.
Op de meeste scholen is er een maximale lessen-taak van 750 klokuren per school- jaar. De AOb gaat uit van dat maximum: in het taakbeleid moet een maximum aantal te geven lessen per week (8.1.3 c) worden afgesproken. Omgerekend naar 38 lesweken en lessen van vijftig minuten betekent dit – afgerond – 24 lessen per week.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Minimum en maximum salaris voor Onderwijsassistenten - van € 1.490 tot € 3.972 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Onderwijsassistenten bedraag meestal tussen de € 1.490 en € 2.506 bruto per maand.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. "Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig." Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. "Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze."
Jij moet op school komen, je huiswerk leren, doen wat je er gezegd wordt en je gedragen volgens de regels. Maar jij hebt ook recht op goed onderwijs, op een rechtvaardige behandeling. Als jij je best doet, mag je er op rekenen dat leraren en begeleiders je goed helpen.
De kerntaak van de leraar is het lesgeven, in de brede zin van het woord. Het gaat om een geïntegreerde lerarenopdracht, die betrekking heeft op alles wat als vanzelfsprekend bij het 3 Page 4 lerarenberoep hoort, vertrekkend vanuit de brede professionaliteit van de lesgever.
De gemiddelde onderwijstijd is: vastgestelde jaaruren gedeeld door de week lesuren. Voorbeeld: 940:25- 37,6 of 1010 : 26 =38,8. Stel een leraar geeft 20 uur les in de week dan is de lestijd 37,6 x 20 = 752 uur en 38,8 x 20 = 776 uur.
Een onderwijsvisie kun je zelf ontwikkelen. Ook zijn er bestaande visies die je kunt aanpassen. Enkele bestaande visies zijn: Vrijeschool, Montessori, Dalton, Freinet, Jenaplan, Agora-concept of ervaringsgericht onderwijs. Het belangrijkste is dat je onderwijsvisie onderbouwd is op grond van bewuste keuzes.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
Professionalisering omvat alle mogelijke initiatieven (formeel en informeel, extern en intern, aanbodgestuurd en vraaggestuurd, individueel en collectief) die ervoor zorgen dat: Leraren groeien in hun professionele deskundigheid.
Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …
De werktijdfactor geeft aan wat de hoogte van je aanstelling is en hoeveel uren je moet werken. In het Primair onderwijs wordt deze aangegeven met 2 cijfers achter de komma. Werktijdfactor 1,00 betekent fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam.
Tips om een goede instructie te geven:
Praat luid en duidelijk en geef aan hoe lang je instructie duurt. Houd het kort en bondig. Geef aan wat de leerlingen gaan doen. Geef aan hoe ze het moeten doen.
Als startend leerkracht op een basisschool verdien je volgens onze Salaris Check gemiddeld een maandloon van € 2.680 bruto. Netto houd je daarvan € 2.053 over.