Geen oog hebben voor een ander of geen rekening houden met een ander. De ander niet informeren of op de hoogte stellen. Gedrag waarbij anderen onderuit worden gehaald of zelfs gepest.
Collegialiteit houdt in dat je je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is en rekening houdt met hun behoeften en belangen. Hierdoor lever je een positieve bijdrage aan de (werk)sfeer op de afdeling en de organisatie.
Voorbeeld. Feedback geven: Ik zie dat je de gegevens te laat hebt opgeleverd. Ik merk dat ik mij nu onrustig voel. Iemand aanspreken: Ik vind het onprofessioneel dat je de gegevens een dag later dan afgesproken oplevert.
Ze geven eigenlijk de ander de schuld van hun eigen tekortkomingen. Deze negatieve gevoelens kunnen heel ver gaan. Het kan een echte strijd worden. Er worden roddels rondgestrooid, er ontstaan conflicten, de ander wordt genegeerd of de prestaties worden naar beneden gehaald of zelfs gesaboteerd.
Als iemand jou niet mag, valt daar helaas niet altijd zoveel aan te doen. Stop met proberen de goedkeuring van deze persoon te krijgen, want als je het al een tijdje probeert en ze behandelt je nog als een grof stuk vuil, zal het waarschijnlijk niet komen. Verspil geen energie meer aan lief tegen hem of haar doen.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Het kan zich uiten in de vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld. Een werkgever dient beleid te voeren om ongewenst gedrag tegen te gaan.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Collegialiteit houdt in dat je je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Je ziet wat collega's nodig hebben om hun werk goed en correct uit te voeren (bijvoorbeeld spontaan informatie doorspelen). Collegialiteit betekent ook rekening houden met behoeften en belangen.
Zeg iets als: 'Dus, en nu? ' of 'En, wat spreken we nu samen af?' en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over.
OOK JIJ (ALS DE "BESCHULDIGDE") MAG JE LATEN BIJSTAAN
Zoals de melder een vertrouwenspersoon heeft die naast haar/hem staat, heeft ook de aangesprokene recht op iemand die hem kundig kan helpen: een eigen vertrouwenspersoon of een collega.
Mensen die erg negatief zijn, zijn overgevoelig voor kritiek. Ze kunnen het dus niet hebben als jij iets op hun aan te merken hebt, ook al is het niet eens echt kritiek, maar alleen een andere mening. Ook betrekken ze alles op zichzelf, dus voelen ze zich veel sneller aangevallen dan andere.
Achterbaks is niet open maar stiekem, achter de ellebogen, geniepig of slinks. Een tweede kenmerk: het is niet eerlijk. Men heeft bijbedoelingen of men speelt onder één hoedje. Kortom: je kunt er niet op aan, het is gemeen, gluiperig, gehaaid, slinks, sluw, doortrapt en vals.
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom roddels ontstaan. Zo kan het een emotionele ontlading zijn. Speelt er veel op je werk en werk je veel samen met mensen die jou op een of andere manier raken, dan kan het heel fijn zijn om zo nu en dan even te ontladen en dat te bespreken met je collega's.