Simpeler gezegd: iemand is optimaal intrinsiek gemotiveerd wanneer… Iemand zelf verantwoordelijkheden en vrijheden draagt voor z'n werk (autonomie). Iemand goed is in z'n werk, en dat weet (meesterschap). Iemand weet waar z'n werk goed voor is (doelmatigheid).
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
Om een bepaald gedrag te kunnen stellen of veranderen, zijn er volgens het Gedragswiel 3 voorwaarden: Je moet het kunnen en weten en hebt dus bepaalde competenties nodig. Je moet het willen en hebt dus bepaalde drijfveren nodig. Het moet mogelijk − en haalbaar − zijn binnen de context waarin je leeft.
Intrinsieke motivatie – willen
Je bent intrinsiek gemotiveerd wanneer je iets doet als je het zelf wilt en/of het leuk vindt om te doen. Dit vanuit je eigen behoeften, waarden en interesses. Intrinsieke motivatie ontstaat dus vanuit interne drijfveren.
Intrinsieke factor (ook wel intrinsic factor genoemd) is een glycoproteïne dat door de pariëtale cellen in de maagwand wordt geproduceerd als reactie op dezelfde prikkels die de afgifte van zoutzuur bepalen. Het is noodzakelijk voor de opname van vitamine B12.
Voorbeelden van intrinsieke motivatie zijn: Sporten, omdat je er direct van geniet. Leren voor iets, omdat je er graag beter in wilt worden. Een spel spelen, omdat je plezier haalt uit het spelen.
Intrinsieke doelen zijn gericht op opbrengsten die we inherent waarderen; extrinsieke doelen zijn doelen die gericht zijn op instrumentele opbrengsten. Het bereiken van intrinsieke doelen leidt direct tot de bevrediging van onze basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid.
Extrinsieke waarde is de waarde van een bepaald middel in combinatie met iets anders of voor iemand anders. Dit wordt ook wel de instrumentele waarde genoemd. Dit is het tegenovergestelde van de intrinsieke waarde.
Hoe herken je intrinsieke motivatie? Waaruit blijkt dat iemand gemotiveerd is? Als gedrag intrinsiek gemotiveerd is dan zie je dat gedrag herhaald wordt, zonder dat daar vanuit de omgeving iets voor nodig is. Je moet wel bereid zijn te observeren of het gedrag vanzelf tot stand komt.
De competentie Stimuleren en motiveren geeft aan of je anderen enthousiasmeert, aanmoedigt en het goede voorbeeld geeft. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Door mijn aanpak worden anderen enthousiast".
Uitspraak: [ɪntrɪn'sik] 1) als iets uit jezelf komt Voorbeeld: `een intrinsieke motivatie hebben om goed te presteren`Antoniem: extrinsiek Synoniem: innerlijk 2) intrinsieke waarde ...
Intrinsic factor is een bestanddeel van het maagsap dat geproduceerd wordt door het maagslijmvlies. Als het maagslijmvlies blijvend ernstig beschadigd is of wanneer een deel van de maag is verwijderd, kan het maagslijmvlies (vrijwel) geen maagsap meer produceren.
Leren door beloning en straf
Een manier van actief leren is door beloning en straf toe te passen. Als je puppy goed gedrag vertoont kun je hem belonen met bijvoorbeeld een snoepje. Als je puppy het verkeerde gedrag vertoont kun je hem bestraffen.
Iemand kan niet zomaar van de ene op de andere dag veranderen. Veranderen is een proces dat tijd kost en waar gedrag zich op een andere manier moet gaan vormen. Het kan zo zijn dat iemand andere dingen belangrijker gaat vinden dan voorheen. Dat proces gaat meestal gaandeweg en niet opeens.
Stel vragen, luister naar de reacties. Wees je bewust van je oogcontact, gezichtsuitdrukking en de toon van je stem. Aanmoedigen: vraag naar meningen of feedback aan het eind van een vergadering. Pauzeer even en vraag het nog een keer, zodat mensen weten dat je oprecht bent.
Sociale omgeving
De mensen om ons heen beïnvloeden ons gedrag: familie, vrienden en collega's, maar ook mensen die we als autoriteit zien. Twee normen spelen hierbij een rol: Injunctieve norm: de perceptie van wat voor ons belangrijke men- sen gewenst gedrag vínden.
En mensen komen in actie als ze een doel voor ogen hebben. Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte. Je mensen motiveren betekent dus dat je ze beweegredenen geeft om een bepaald doel te bereiken dat voorziet in hun behoefte. Het werkt echter veel beter als je mensen hun eigen beweegredenen hebben.