De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Het verlies in actieradius ligt tussen de 5% en 20%, bij vorst kan het zelfs wel 30% zijn. Als je dus bij 20 graden 60 kilometer op een acculading rijdt, kan dat bij 0 graden afnemen tot net 40 kilometer. Hetzelfde geldt voor de oplaadtijd, die wordt langer naarmate de waarden op de thermometer zakken.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Accu beschermen
Sterker nog, een goed Battery Management System (BMS) zorgt er zelf voor dat er bij kou minder vermogen wordt geleverd. Juist om de accu te beschermen. Dit komt bovendien de levensduur van je accu ten goede. Het verlies in actieradius ligt tussen de 5% en 20%, bij vorst kan het zelfs wel 30% zijn.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
De ideale temperatuur voor Li-Ion batterijen ligt tussen de 10 en 30 graden. Dat betekent niet dat temperaturen onder de 10 graden direct tot accuproblemen of zelfs schade leiden. Maar vanaf die temperatuur raakt je accu wel sneller leeg.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
Hoeveel ben je kwijt voor het aanschaffen van een nieuwe accu? Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Voor het eerste gebruik van een nieuwe accu of wanneer er een maand niet is gefietst de accu eerst weer volledig opladen voor de volgende rit. Koppel een opgeladen accu zo snel mogelijk weer los van de lader, laat deze niet onnodig aan de lader hangen.
U hoeft uw accu de eerste keer niet volledig op te laden: lekker, want dan kunt u eerder op uw fiets springen! Gebruikt de accu de eerste paar keer tot hij nog ongeveer 20% heeft en laad hem dan weer volledig op. Laat de accu liever te vaak niet helemaal leeglopen: u kunt hem na elke rit opladen.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.