Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Mogelijke gevolgen:
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er (door het vrijkomen van een grote hoeveelheid energie) ineens een enorme hitte ontstaan. Door de grote druk binnenin de batterij kan dit leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
De batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Bewaar batterijen op een koele, maar droge plek
Batterijen kun je het best bewaren op een droge plek, waar het bovendien maximaal 15 tot 17 graden is. In een buitenschuur of tuinhuis kan het vochtig zijn en ook de koelkast is geen geschikte plek. Een kelder, garage of koele berging voldoen wel aan alle eisen.
Een ongevuld geladen accu bevat geen elektrolyt. Deze droge accu moet dus eerst nog gevuld worden voor ingebruikname. Een droge accu is in principe onder ideale omstandigheden onbeperkt houdbaar.
Niet in de vuilnisbak, maar in de inzamelbak!
Batterijen die wel in de vuilnisbak belanden, gaan naar de afvalverbranding. Daar worden ze verbrand, waarbij schadelijke stoffen vrij kunnen komen. Ook om die reden is recyclen beter. Winkels die batterijen verkopen, moeten lege batterijen ook weer terugnemen.
Een andere reden is het langdurig blootstellen van de accu aan (veel) te hoge temperaturen. In deze situatie kan de accu of powerbank in theorie dusdanig worden belast dat deze ontvlamt. Er kan worden geconcludeerd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een accu tijdens normaal gebruik uit zichzelf explodeert.
Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Zijn batterijen dan gevaarlijk? Wanneer batterijen normaal gebruikt worden, zijn deze niet gevaarlijk. Maar als er kortsluiting ontstaat of ze komen met water in aanraking, dan kunnen batterijen brandgevaar opleveren. Ook als de batterijen overladen worden kan brand ontstaan.
Tijdens het laden van een loodaccu ontstaat er warmte die afgevoerd moet worden. Meestal ontstaan bolle accu's tijdens het laden als er een te zware lader wordt gebruikt en/of de loodaccu kan onvoldoende zijn warmte kwijt. De loodaccu gaat dan koken, je hoort hem dan ook bruisen.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Zelf de kortsluiting opsporen kan door alle stekkers op één groep los te halen, de groepsschakelaar weer aan te zetten en één voor één de stekkers weer in het contact te steken. Wanneer de stop doorslaat weet u door welk apparaat de kortsluiting veroorzaakt wordt.
Kortsluiting ontstaat wanneer één of meer elektrische draden elkaar raken. Dat kan zijn als gevolg van een kapot apparaat of een beschadigde kabel. Natuurlijk zijn deze stroomdraden meestal voorzien van een isolatielaag, maar deze kan beschadigd raken door water, warmte, stof of andere zaken.
Als er vermoed wordt dat er sprake is van kortsluiting, kan dit worden opgezocht door een proeflamp in het circuit aan te sluiten. Als proeflamp kan elke 12 volt lamp gebruikt worden die voor de verlichtingsinstallatie in de auto wordt toegepast. Ook zijn er speciale proeflampen bij automaterialenzaken verkrijgbaar.
Zo herken je een lekkende batterij
Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei. Dat is het elektrolyt dat door verhoogde druk uit de beschermlaag van de batterij is gelekt.
Accu lekt zuur
Accuzuur is zeer corrosief en kan grote schade toebrengen aan de omringende installatie. Een "natte" accu moet natuurlijk rechtop worden geïnstalleerd om te voorkomen dat zuur via de vulopeningen of, bij een gesloten accu, door het ontluchtingsventiel naar buiten treedt.
De elektriciteit in een batterij stroomt namelijk van de minpool naar de pluspool, door een soort vloeistof heen. Deze vloeistof heet elektrolyt. Als elektrolyt uit de batterij lekt, ontstaat er een soort witte poeder op de buitenkant van de batterij: oftewel, je batterij lekt!
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Accu stink naar rotte eieren.
Een rotte eierenlucht zou kunnen komen door een overbeladen accu. Als je een heel sterke rotte eieren lucht ruikt pas dan wel op met open vuur. Die lucht is het zogenaamde knalgas en dat is bijzonder explosief.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Omdat een batterij bij lang bewaren te veel energie verliest om nog bruikbaar te zijn, heeft een Alkaline batterij een houdbaarheid van maximaal 5 jaar.
Batterijen en accu's kunnen ook altijd bij de milieustraat van de gemeente worden ingeleverd. Ingezamelde accu's gaan naar verschillende gecertificeerde verwerkers die ze veilig verwerken. Deze fabrieken winnen metalen, zoals nikkel, kobalt en lood, terug uit de accu's.