ISO 9001 is een internationaal erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement en geeft richtlijnen waaraan een goed kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen. NEN-EN-ISO-9001 helpt uw organisatie om bedrijfsprocessen te beheersen en te verbeteren.
NEN staat voor NEderlandse Norm, EN voor Europese Norm, ISO verwijst naar de Internationale Organisatie voor Standaardisatie. NEN beheert en publiceert voor Nederland geldende normen op zeer uiteenlopende gebieden.
NEN-EN-ISO 9001, oftewel de ISO 9001 norm bevat eisen aan een kwaliteitsmanagementsysteem voor uw organisatie. U kunt de norm gebruiken als kapstop om invulling te geven aan uw kwaliteitsmanagementsysteem.
De internationale ISO 9001 norm vormt een eisenkader voor een kwaliteitsmanagementsysteem. ISO 9001 benadrukt het belang van de wensen van de klant, van kwaliteit en van continue ontwikkeling. Door processen en prestaties te verbeteren, voldoet uw organisatie beter aan de behoeften van uw klanten.
Een gecertificeerd ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem verhoogt de kwaliteit van uw diensten en het vergroot de bewustwording van uw medewerkers. Een gecertificeerd ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem zorgt voor duidelijke processen en (communicatie)structuren, taken en verantwoordelijkheden in de hele organisatie.
U kunt uw ISO 9001 certificering aanvragen bij een certificatie-instelling. Een externe en onafhankelijke ISO 9001 auditor zal bij u een audit uitvoeren om vast te stellen of uw systeem voldoet aan de eisen in de ISO 9001 norm.
Er zijn nu ruim 1500 NEN normen en er zijn nog veel meer normen in Nederland geldig, omdat ze bijvoorbeeld Europees gelden (NEN-EN, Eurocodes) of op wereldschaal 'regeren' (ISO).
ISO 9001 is een internationaal erkende norm op het gebied van kwaliteitsmanagement en geeft richtlijnen waaraan een goed kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen. NEN-EN-ISO-9001 helpt uw organisatie om bedrijfsprocessen te beheersen en te verbeteren.
ISO-normen zijn geen wetten die een bedrijf verplicht moet volgen, maar ISO kan wel een houvast zijn voor het verbeteren van bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement (ISO 9001), informatieveiligheidsmanagement (ISO 27001) en milieumanagement (ISO 14001).
ISO normen zijn ontwikkeld om u te helpen uw organisatie goed te beheren, te leiden en prestaties continu te evalueren en te optimaliseren. Met ISO normen worden eisen gesteld waaraan organisaties moeten voldoen. ISO certificering is een instrument om uw organisatie continu te verbeteren.
Een kwaliteitsmanagementsysteem is een overzichtelijk geheel van alle vereiste procedures, processen, beleid, resultaten en registraties binnen een bedrijf. Deze zaken hoeven niet allemaal op één plek te staan. Er moet wel een duidelijke onderlinge verbinding tussen de verschillende elementen zijn.
ISO 14001 is de internationale norm met eisen voor een milieumanagementsysteem. Het milieumanagementsysteem wordt gebruikt om een bij de organisatie passend milieubeleid te ontwikkelen en de uitvoering ervan te borgen. De basis voor het milieumanagementsysteem is de 'plan-do-check-act' cyclus (PDCA).
NEN staat voor Nederlandse Norm, NEN is ook de naam van het samenwerkingsverband tussen het Nederlands Normalisatie-instituut en de Stichting NEC. NEN is er voor Nederland, zo ook Europa en zelfs wereldwijd. Zo heb je NEN-EN en Eurocodes als Europese normen, maar ook wereldwijd beschreven normen, genaamd ISO.
Bij de NEN 4400 inspectie controleert de inspecteur onder andere: de juridische vorm van uw onderneming. de personeelsadministratie: ID-bewijzen, buitenlandse werknemers, arbeidsovereenkomsten, personeelsmutaties. uren- en verlofregistratie.
Sinds 8 mei 2000 is de NEN het samenwerkingsverband tussen het Nederlands Normalisatie-instituut en de Stichting NEC. De stichting NEC is gespecialiseerd in de normalisatie van ICT en elektrotechniek. Het Nederlands Normalisatie-instituut wordt over het algemeen met NEN aangeduid.
In de afgelopen decennia zijn er tienduizenden normen ontwikkeld voor systemen, werkmethodieken, materialen, producten en begrippen. In Nederland zijn inmiddels enkele tienduizenden organisaties gecertificeerd volgens een ISO kwaliteitsnorm, en wereldwijd meer dan een miljoen.
Het ISO 9001 handboek is één document en bestaat uit slechts 13 tot 20 pagina' s. Het behandelt alle normparagrafen en u geeft daarin aan of ze op u van toepassing zijn. Zo ja geeft u ook aan waar dat wordt behandelt of hoe u dat aanpakt.
Een kwaliteitsmanagementsysteem kun je zien als een soort Business Process Managementsysteem aangezien je met een kwaliteitsmanagementsysteem kwaliteitsprocessen binnen een organisatie gaat automatiseren, analyseren op kritieke punten, monitoren en verbeteren.
Een keurmerk of certificaat toont aan dat een product, systeem, persoon of proces aan bepaalde eisen voldoet. Die eisen zijn vastgelegd in een norm. Normen worden door belanghebbenden en experts ontwikkeld bij NEN. Dit kan zowel op nationaal, Europees of mondiaal niveau.
Hoe komt een norm tot stand? Wanneer er vanuit belanghebbenden behoefte is aan vastgelegde afspraken rondom een bepaald onderwerp, kunnen hier normen voor worden vastgelegd. Belanghebbenden kunnen bijvoorbeeld zijn: organisaties, producenten, brancheverenigingen, dienstverleners of de overheid.
In de wet wordt dwingend verwezen naar een norm. De wetgever wil dat deze norm wordt toegepast. Je bent dus verplicht aan de norm te voldoen.
Een ISO 9001-certficaat is drie jaar geldig. In deze drie jaar vinden er tussentijdse audits plaats om te controleren of de organisatie nog steeds voldoet aan de eisen van de ISO 9001-norm.
Voor ISO 27001 ligt de doorlooptijd gemiddeld op 5 tot 6 maanden. Voor ISO 9001 kan de doorlooptijd voor dezelfde organisatie op 4, of zelfs 3 maanden liggen.
De ISO 9001 audit bestaat uit twee fases. Fase 1 is het vooronderzoek. In deze fase wordt voornamelijk de documentatie (het managementsysteem) onderzocht. De certificerende instantie stelt vervolgens vast of de organisatie gereed is voor fase 2, het certificeringonderzoek.