Het bestaat uit een omhelzing en een wederzijdse kus (of meerdere kussen) op de wang of op de mond. Deze kus symboliseerde de bijzondere broederschap tussen de socialistische (marxistisch-leninistische) staten.
In Duitsland kunt u aan het kenteken zien waar de auto is geregistreerd. Ieder Duits kenteken begint met 1, 2 of 3 letters waaraan u kunt zien uit welk district de auto komt. Zo staat bijvoorbeeld de A voor het district Aken, HH voor Hamburg en DAU voor Daun.
Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking. In het kort komt het erop neer dat uw auto gekeurd (Vollabnahme bij Tüv of Dekra) dient te worden, u met dit keuringsbewijs naar het ´Straßenverkehrsamt´ gaan waar u uw nieuwe kentekenbewijs krijgt en uw oude inlevert (en betaalt uiteraard...).
De RDW is een Nederlandse organisatie en dit betekent dat een kenteken check van een Duitse auto niet zal gaan werken bij deze organisatie. Je kunt helaas ook geen echte kenteken check in Duitsland doen, want in dit land bestaat er niet zo iets als een RDW.
RDW (Relative Distribution Width) is de Engelse term voor de berekening van de variatie in de grootte van de rode bloedcellen. Bij sommige soorten bloedarmoede bestaat er een grote variatie in de afmetingen van rode bloedcellen.
Welke papieren hoor je bij de auto te krijgen? Dat zijn er twee, een grote en een kleine. Plus eventueel de papieren van de laatste keuring, uitgevoerd door bijvoorbeeld TÜV of Dekra. Het gaat dan om de HU (Haupt Untersuchung, soort APK) en de AU (Abgas Untersuchung, controle uitlaatgasemissie).
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Geen CvO nodig
Heeft uw voertuig een Europees kenteken?Dan is een CvO niet verplicht bij de registratie in Nederland. Het buitenlandse kentekenbewijs vormt het bewijs voor de goedkeuring. Een CvO bevat wel meer technische gegevens die soms handig zijn bij de registratie in Nederland.
Daarom heeft de grootste stad die met een H begint, Hamburg, niet H als code maar HH voor Hansestadt Hamburg.
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
Wat zijn de afwijkingen in Duitse kentekens? Rode letters: Een plaat met rode letters en cijfers kan twee dingen betekenen. Het zijn handelaarsplaten of het zijn platen voor youngtimer. Als er 05 of 06 na de district lettercode staat, dan zijn het handelaarsplaten.
Wanneer jouw geïmporteerde auto op Nederlandse bodem staat, moet je deze invoeren bij de RDW / Douane. Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
In Duitsland wordt de wegenbelasting "Kfz-Steuer" genoemd, wat staat voor "Kraftfahrzeugsteuer". Het is een jaarlijkse belasting die eigenaren van voertuigen moeten betalen voor het gebruik van de Duitse wegen.
Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude. Slachtoffers van identiteitsfraude merken soms dat criminelen tientallen auto's op hun naam hebben geregistreerd.”
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren.
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
De Duitse apk-keuring (van de TÜV) wordt tegenwoordig bij import overgenomen en is twee jaar geldig. Het loont daarom om de auto nog in Duitsland te laten keuren.
Of bloedarmoede als gevaarlijk of als slecht (maar nog niet gevaarlijk) wordt beschouwd, hangt in de eerste plaats af van de hemoglobinewaarde (Hb-waarde) . In principe wordt een Hb-waarde van minder dan 6,5 g/dl beschouwd als levensbedreigend en moet onmiddellijk worden behandeld.
Bij macrocytose is het MCV groter dan 100. Een te hoge waarde kan duiden op bloedarmoede ten gevolge van tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur.
MCV (Mean Corpuscular Volume) is de Engelse term voor de gemiddelde grootte van rode bloedcellen. Een te hoge MCV-waarde komt voor bij bloedarmoede ten gevolge van een vitamine-B12 gebrek. Een te lage MCV-waarde komt voor bij bloedarmoede ten gevolge van een ijzergebrek.