Bij procesanalyse wordt de huidige situatie van een proces bekeken, de gewenste situatie in kaart gebracht en de GAP beschreven om tot de gewenste situatie te komen. Procesanalisten hebben een actieve rol bij het (her)inrichten van processen, of bij het verbeteren van bestaande werkwijzen.
De procesanalist brengt de bedrijfsprocessen in kaart. Door de processen zo nauwkeurig mogelijk te documenteren, is het eenvoudiger om inefficiënties te signaleren. Voorbeelden van bedrijfsprocessen zijn: softwareontwikkeling, incident processen, autorisatiebeleid- of security beleidsprocessen.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.
Met behulp van procesanalyse kun je de kwaliteit van je product of dienstverlening verbeteren. Je gaat het verbeterpotentieel in kaart brengen die kostenbesparingen op kunnen leveren. Dit heeft als resultaat een efficiënter proces.
Doel van procesbeschrijvingen
Het doel van processen in kaart brengen is dat organisaties en bedrijven de efficiëntie verhogen. Procesbeschrijvingen geven inzicht in een proces, helpen teams om te brainstormen over ideeën voor procesverbetering, verbeteren de communicatie en leveren procesdocumentatie op.
Een inmiddels algemeen geaccepteerd uitgangspunt is dat er in elke organisatie drie hoofdsoorten processen zijn: primaire –op de klant gerichte– processen, ondersteunende processen en besturende processen. Deze basisindeling is een generiek sjabloon waarbinnen elke organisatie zijn eigen variaties kent.
Het beschrijven en in kaart brengen van huidige processen helpt om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke uitvoering van activiteiten binnen het proces, die vaak afwijken van hoe ze oorspronkelijk bedacht waren.
Primair proces voorbeeld
Voorbeelden van primaire bedrijfsprocessen zijn inkopen, produceren en verkopen. Voorbeelden van secundaire bedrijfsprocessen zijn de activiteiten die de afdeling personeelszaken, financiën en ICT ontplooien. De primair proces betekenis kun je nooit overschatten.
Als fulltime analist ga je gemiddeld 2.847 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 37.311 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt.
Verder studeren. Procesmanagement is een module van de post-hbo opleiding Bedrijfskunde. Met je certificaat van deze module kun je instromen in de post-hbo opleiding Bedrijfskunde.
Wat voor opleiding je nodig hebt als analist, hangt af van in welke sector je aan de slag gaat. Vaak wordt er gevraagd naar mensen met minimaal een hbo-diploma op zak. Ga je in de techniek werken als analist? Dan zijn technische studies, zoals informatica, een goede basis.
Het grootste verschil is dat lean vaak betrekking heeft op een productieproces en agile op een manier van werken door een team of afdeling om een concept of idee te ontwikkelen.
Maar Lean heeft waarde voor iedere industrie en bedrijfsgrootte. Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Een manier om een bedrijfsproces overzichtelijk uit te werken is met een processchema. (Ook wel SIPOC schema genaamd). Hierbij zet je de verschillende processtappen in tabelvorm uit. Het is een verzameling van de activiteiten, eisen, inputs, en outputs binnen een proces.
Een proces omvat wat en door wie er moet worden gedaan met de input om het beoogde resultaat - de output - te bereiken. Een procedure beschrijft verhalend wat en hoe moet worden gedaan en raakt daarbij doorgaans meerdere processen.
Een proces is dus een serie van activiteiten (uitgevoerd door mensen of machines), waarbij verschillende middelen nodig zijn. Voor deze activiteiten is informatie en communicatie nodig. Veel voorkomende processen binnen organisaties zijn het inkoopproces, het interne controleproces of het leveringsproces.
De kernprocessen zijn alle eindprocessen die onze kerncompetenties bevatten. Dit zijn de bedrijfsprocessen wat betreft de productontwikkeling, het voldoen aan de eisen van de klant en alle serviceprocessen.
Als een proces volkomen helder is en er duidelijke afspraken zijn over de werkwijze komt dat de kwaliteit van het product of dienst ten goede. Hier komen (goede) procesbeschrijvingen om de hoek kijken. Dit zijn een aantal redenen om procesbeschrijvingen te maken: Duidelijkheid voor medewerkers.