Ook als je vaak in de file rijdt is een automaat heel relaxt, want je hoeft niet zo vaak te schakelen. Zo rijd je ook nog eens een stuk zuiniger dan wanneer je in een handgeschakelde auto rijdt. Dit zorgt weer voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere bpm.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.
Ja, in de meeste gevallen is een automaat auto duurder dan een schakelauto. Dit komt vooral doordat de vraag naar automaten in Europa nog steeds lager is dan de vraag naar schakelautos. De verwachting is dat zodra de vraag naar automaten stijgt, de prijzen zullen gaan dalen.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
1. Overbelasting van een groep in de groepenkast. Vaak is overbelasting van het circuit een reden voor afschakeling. Een automaat schakelt af wanneer er meer stroom doorheen moet dan zijn maximumcapaciteit is.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Een automatische transmissie weegt meer, hierdoor wordt de auto zwaarder en dit heeft invloed op de hoogte van wegenbelasting. Ook voor privé leasers heeft dit een negatieve invloed op de maandprijs. De onderhoudskosten van een automaat zijn flink. Het uitblijven van onderhoud kan zorgen voor een nog groter probleem.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
,,Automatische versnellingsbakken zijn tegenwoordig zuiniger met dus een lagere CO2-uitstoot dan een handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro's duurder is , maar vaak even duur of zelfs goedkoper,'' zegt Tom Huyskens van Bovag.
Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark.